Nieuwegein: Man vernielt ruit, pleegt verzet bij aanhouding

Datum nieuwsfeit: 03-11-2001
Bron: Politie Utrecht

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 3-11-2001

Politieberichten district Lekstroom, 11.40 uur
Man vernielt ruit en pleegt verzet bij aanhouding

NIEUWEGEIN - In de nacht van donderdag 1 november op vrijdag 2 november heeft een 29-jarige man uit Geldermalsen een ruit van het politiebureau op de Schakelstede vernield en verzet gepleegd bij een aanhouding.

De man was eerder die avond aangehouden voor rijden onder invloed. Toen hij kort na middernacht in vrijheid werd gesteld reageerde hij zijn woede af door een ruit van het politiebureau in te trappen en ging er vervolgens te voet vandoor. Een politieagent ging de man achterna en hield de man aan voor de vernieling van een ruit. Tijdens de aanhouding pleegde hij verzet en ontstond er een worsteling. Omdat de man niet van plan was medewerking te verlenen bij zijn aanhouding, bracht de politieagent de man naar de grond toe. Vervolgens is de man voor een tweede keer overgebracht naar het politiebureau.

Tijdens de worsteling liep de agent enkele verwondingen op aan zijn arm en gezicht. De man uit Geldermalsen had een verwonding aan zijn neus.

Vechtpartij

NIEUWEGEIN Vrijdagavond omstreeks kwart voor negen ontstond op de Parelduiker een vechtpartij waarbij een 21-jarige Utrechter gewond raakte. De Utrechter werd door meerdere personen met stokken geslagen en getrapt. Een man uit Utrecht (leeftijd onbekend) wilde de 21-jarige man te hulp schieten en werd ook geslagen. Ook werd de auto van de 21-jarige Utrechter vernield. De aanleiding van de vechtpartij is nog onbekend. De politie stelt een onderzoek in naar de aanleiding van de vechtpartij en de identiteit van de daders.

Landelijke alcoholcontrole

DISTRICT LEKSTROOM In het kader van een landelijke alcoholcontrole heeft de politie van het district Lekstroom vrijdag 2 november van half vier s middags tot elf uur s avonds gecontroleerd op het gebruik van alcohol .

In totaal werden op de Plettenburgerbaan en Nevelgaarde in Nieuwegein en de Noord IJsseldijk in IJsselstein 771 blaastesten afgenomen. Drie bestuurders bleken bij een eerste blaastest teveel alcohol genuttigd te hebben. Zij werden meegenomen naar het politiebureau voor een tweede test. De drie bestuurders bleken een alcoholpromillage van 0,8 in hun lichaam te hebben en kregen een rijverbod van twee uur en een boete van 410 gulden. Ook is een bestuurder die op de Benschopperpoort tegen het verkeer in reed op de Hogebiezendijk gecontroleerd op alcoholgebruik. Hij bleek een alcholpromillage van 0,95 in zijn lichaam te hebben. Hij kreeg een boete van 700 gulden en een rijverbod van drie uur.

Verkeerscontroles

DISTRICT LEKSTROOM - De politie in district Lekstroom heeft vrijdag 2 november op verschillende locaties in Nieuwegein en IJsselstein verkeerscontroles gehouden.

Op de Sluyterslaan in Nieuwegein controleerden agenten van half tien tot half elf s morgens de snelheid van 513 voertuigen. Zij constateerden 58 overtredingen. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 84 km/u, terwijl 50 km/u is toegestaan. Op de Hollandhaven in Nieuwegein werden van half elf tot half twaalf s morgens 557 voertuigen gecontroleerd. 43 Bestuurders reden sneller dan de maximaal toegestane snelheid van 50 km/u. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 68 km/u.Op de Graaf Florisweg zijn tussen half twee en kwart over twee s middags tien bekeuringen uitgedeeld voor snelheidsovertredingen. De hoogst gemeten snelheid was 78 km/u.

In IJsselstein deelde de politie op de Poortdijk, Kasteellaan en Utrechtseweg aan drie bromfietsbestuurders bekeuringen uit voor het niet dragen van de helm.

Vrouw botst tegen stilstaande auto
NIEUWEGEIN Vrijdagmiddag rond half een is een 17-jarige bromfietsbestuurster uit Utrecht op de Schakelstede door een aanrijding gewond geraakt aan haar been en gezicht. De vrouw reed tegen de achterzijde van een auto aan die stilstond en viel. De bestuurder van de auto, een 42-jarige inwoner van Nieuwegein, liep geen letsel op. De vrouw is per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis.