Politiebericht Flevoland

Politiebericht Flevoland: Gehele Regio 3-11-2001 Dagelijkse Persberichten
Stafdienst Communicatie, Marieken Westerink, 06-53737697

Verkeerscontrole Urk
URK De politie heeft vrijdagochtend een korte, algemene verkeerscontrole uitgevoerd op de Almerelaan. In totaal werden er 16 bekeuringen uitgeschreven, voornamelijk voor het niet dragen van een autogordel.

Ramkraak
URK Vrijdagnacht heeft er een ramkraak plaatsgevonden bij een tankstation aan het Marsdiep. Nog onbekende personen hebben met een auto de deur geramd en zijn vervolgens naar binnen gegaan. Wat er precies is gestolen, is op dit moment nog niet bekend. De politie stelt een onderzoek in.

Onder invloed op de brommer
URK Een 25-jarige bromfietser uit Urk is vrijdagnacht op de Klifweg aangehouden voor rijden onder invloed. Uit een ademanalyse op het politiebureau bleek hij een promillage te hebben van 1 promille (430 ug/l). Hij is met een rijverbod van 4 uur weer heengezonden. Proces-verbaal is opgemaakt.

Gewelddadige winkeldief
EMMELOORD Vrijdagmiddag zijn twee Emmeloorders, een 24-jarige vrouw en een 31-jarige man, bij een supermarkt aan de Lange Nering aangehouden voor winkeldiefstal gevolgd door geweld. De man rekende af, terwijl de vrouw met gestolen goederen achter hem langs voorbij de kassa liep. Dit werd echter opgemerkt door het winkelpersoneel, dat het duo hierop aansprak. De man werd boos en sloeg het personeel. Het personeel heeft vervolgens het duo overmeesterd en overgedragen aan de politie. Beide verdachten zijn op het politiebureau voor nader onderzoek in verzekering gesteld.

Bladeren in brand
EMMELOORD De brandweer heeft vrijdagavond uit moeten rukken naar de Prof. Ter Veenstraat om een brandje te blussen. Daar was een stapel bladeren dat tegen een muurtje lag in brand gestoken. Het muurtje liep nauwelijks schade op.

Openbaar dronkenschap
EMMELOORD Vrijdagnacht kwam bij de politie een melding binnen dat een 45-jarige Emmeloorder zich vervelend gedroeg voor een café aan de Lange Nering. De politie verzocht hem meerdere malen om weg te gaan. Toen hij hieraan geen gehoor gaf, is hij aangehouden voor openbaar dronkenschap. Na verhoor op het politiebureau is hij weer heengezonden. Proces-verbaal is opgemaakt.

Rijden zonder rijbewijs
LELYSTAD Een 51-jarige automobiliste uit Aalten is vrijdagavond aangehouden voor rijden zonder rijbewijs. Ze was even daarvoor betrokken geweest bij een aanrijding op de Horst. Ze had waarschijnlijk de bocht iets te krap genomen waardoor ze tegen de auto van een 37-jarige Lelystedeling botste. Ze bleek niet in het bezit te zijn van een rijbewijs. Proces-verbaal is opgemaakt.

Bedreiging
LELYSTAD De politie heeft twee Lelystedelingen aangehouden nadat ze betrokken waren bij een dreigende vechtpartij aan de Voorstraat. Surveillerende agenten zagen een 36-jarige Lelystedeling met een honkbalknuppel dreigend aflopen op een andere man, een 19-jarige Lelystedeling. Hij wilde zijn gram halen omdat hij even daarvoor door deze man was bedreigd met een mes. De mannen hadden op deze wijze een ruzie willen beslechten. Beide mannen zijn voor nader verhoor overgebracht naar het politiebureau. De honkbalknuppel en het mes, dat in de bosjes werd gevonden, zijn in beslag genomen. De 36-jarige is na verhoor weer heengezonden. De 19-jarige is voor nader onderzoek in verzekering gesteld.

Aanhouding na geluidsoverlast
LELYSTAD Vrijdagnacht kwam bij de politie een melding binnen van geluidsoverlast op de Schermer. De politie heeft vervolgens de veroorzaker, een 34-jarige Lelystedeling, gewaarschuwd om rustiger aan te doen. Even later reed de politie nog eens langs om het te checken en troffen de man, die onder invloed van alcohol verkeerde, aan in de voortuin van zijn buren. Hij probeerde zijn buren op zeer luidruchtige wijze duidelijk te maken dat hij het niet prettig had gevonden dat de politie gebeld was. De agenten hebben geprobeerd hem tot bedaren te brengen, maar hij bleef opstandig. Uiteindelijk is hij geboeid overgebracht naar het politiebureau en ter ontnuchtering ingesloten.

Aanhouding na rijverbod
LELYSTAD Vrijdagnacht is een 28-jarige Lelystedeling aangehouden voor rijden onder invloed. Hij was even daarvoor betrokken geweest bij een ruzie aan het Maerlant. De politie had hem en zijn auto overgebracht naar het politiebureau. De agenten hadden hem duidelijk gemaakt dat hij omdat hij onder invloed verkeerde niet in zijn auto mocht rijden. Toen de man het politiebureau verliet, stapte hij toch in zijn auto en reed weg. Hij is toen aangehouden voor rijden onder invloed. Hij weigerde mee te werken aan een ademanalyse en is ter ontnuchtering ingesloten.

Overval bedrijf Markerkant
ALMERE Twee nog onbekende mannen hebben vrijdagochtend rond 07:00 uur een overval gepleegd bij een autoschadeherstelbedrijf aan de Markerkant. Een 45-jarige medewerkster had net de zaak geopend toen er twee mannen het pand binnenkwamen. Ze dwongen haar onder bedreiging van iets dat leek op een vuistvuurwapen op de grond te gaan liggen. Hier werd ze gekneveld. De mannen vroegen naar de kluis, doorzochten het pand en gingen met een portefeuille met een geldbedrag weer weg. De vrouw wist zichzelf te bevrijden en belde de politie. De politie heeft direct een buurtonderzoek gehouden.
Mensen die iets gezien of gehoord hebben of over informatie beschikken die van belang kan zijn voor het onderzoek, worden gevraagd contact op te nemen met de politie, tel: 0900-8844.

Bedreiging met wapen
ALMERE Vrijdagmiddag kwam er bij de politie een melding binnen dat er op de Klipgriend iemand bedreigd werd met een vuurwapen. De agenten troffen een groep van vier jongens aan, waarvan er twee voldeden aan het signalement. Uit nader onderzoek bleek dat twee jongens uit Amstelveen (17 en 18 jaar) de andere twee jongens (15 en 16 jaar uit Almere) hadden bedreigd met een wapen. Ze hadden op die manier een geschil willen beslechten. Bij de 18-jarige jongen uit Amstelveen werd een op een vuurwapen gelijkend voorwerp aangetroffen. Het bleek om een zogenoemde proppenschieter te gaan. Het wapen is in beslag genomen. De jongens uit Amstelveen zijn in verzekering gesteld.

Mishandeling
ALMERE Vrijdagmiddag heeft een 37-jarige buschauffeur aangifte gedaan van mishandeling. Bij een bushalte Stedenwijk-zuid stapten drie personen in waarvan er één geen geldig vervoersbewijs had. De buschauffeur verklaarde dat toen hij deze man hierop attent maakte, hij hem begon te slaan. Een collega schoot te hulp en werkte het trio de bus uit om verdere escalatie te voorkomen. De buschauffeur heeft hierbij lichte verwondingen opgelopen en is behandeld bij de eerste hulp van het Flevoziekenhuis. De politie stelt een onderzoek in.

Aanrijding snorfietser en fietser
ALMERE Vrijdagmiddag heeft zich op de Passiebloemweg een botsing voorgedaan tussen een snorfietser en een fietser. De 11-jarige fietsster uit Almere stond op de stoep en reed het fietspad op net op het moment dat de 18-jarige snorfietsster (Almere) passeerde. Een aanrijding was niet meer te voorkomen. Beide meisjes raakten gewond en zijn per ambulance overgebracht naar het Flevoziekenhuis.

Woningbrand
ALMERE De brandweer heeft vrijdagmiddag uit moeten rukken naar de Oldewierde voor een woningbrand. De 36-jarige bewoner had een pan op het vuur gezet en was vervolgens in slaap gevallen. De pan heeft waarschijnlijk vlam gevat. De woning stond vol rook. De bewoner is voor nader onderzoek overgebracht naar het Flevoziekenhuis.

Doorrijden na aanrijding
ALMERE Een 31-jarige bromfietser uit Almere is vrijdagavond gewond geraakt nadat hij op het Velsenpad was aangereden door een andere bromfietser. De Almeerder verklaarde dat hij de onverlichte bromfietser hem tegemoet zag rijden. Hij ging zoveel mogelijk naar rechts, maar kon een aanrijding niet meer voorkomen. De onbekende bromfietser is zonder zich te bekommeren om de ander doorgereden. De Almeerder is met onbekend letsel overgebracht naar het Flevoziekenhuis.

Pizzakoerier beroofd
ALMERE Een 17-jarige pizzakoerier uit Almere is vrijdagavond op het Spoorbaanpad beroofd van zijn bromfietscertificaat, geld en bromfietssleutels. De jongen verklaarde dat hij opeens werd belaagd door drie onbekende personen die hem een stomp in de maagstreek en het gezicht gaven.

Alcoholcontrole
ALMERE De politie heeft vrijdagavond in het kader van een Europese actie op de Tussenring, Markerdreef en Noorderdreef alcoholcontroles gehouden. In totaal 16 van de ca. 670 gecontroleerde bestuurders werden onderworpen aan een ademanalyse op het politiebureau. Daarvan kregen 11 bestuurders een bekeuring omdat ze teveel alcohol hadden genuttigd. Het hoogst gemeten promillage bedroeg 1,1 (465 ug/l). Op de Middenhof werd vrijdagnacht een 20-jarige automobiliste uit Almere aangehouden voor rijden onder invloed. Op het politiebureau blies ze 730 ug/l (1,7 promille). Ze heeft een rijverbod opgelegd gekregen van 7 uur. Ze bleek niet in het bezit te zijn van een rijbewijs. Processen-verbaal zijn opgemaakt.
Op de Oorweg zagen surveillerende agenten een auto enigszins slingerend over de weg rijden. Uit een ademanalyse op het politiebureau bleek de bestuurder, een 31-jarige Amsterdammer, een promillage te hebben van 1,5 promille (675 ug/l). Zijn rijbewijs in ingevorderd en proces-verbaal is opgemaakt.

Mishandeling
ALMERE De politie heeft vrijdagnacht op aanwijzing van getuigen op de Kerkstraat twee Almeerders (28 en 33 jaar) aangehouden op verdenking van mishandeling van een 16-jarige plaatsgenoot. Een getuige zag dat de twee mannen de jongen in elkaar sloegen en wegliepen. De getuige belde de politie en bekommerde zich om het slachtoffer die buiten bewustzijn was geraakt. De politie kon kort daarna de verdachten aanhouden en voor nader onderzoek in verzekering stellen. De jongen heeft diverse verwondingen opgelopen en is per ambulance overgebracht naar het Flevoziekenhuis.

Aanhouding poging brommerdiefstal
ALMERE Twee Almeerse jongens (14 en 16 jaar) zijn zaterdagochtend aangehouden nadat ze op de Verzetslaan geprobeerd hadden een bromfiets te stelen. Het duo is voor nader onderzoek in verzekering gesteld.

Onverzekerde bromfiets
ZEEWOLDE De politie heeft vrijdagavond een 17-jarige bromfietser uit Zeewolde twee bekeuringen moeten geven. Bij een controle op de Flevoweg bleek de bromfiets niet verzekerd te zijn. Daarnaast bleek uit onderzoek bij het politiebureau de bromfiets teveel vermogen te bevatten.

Rijden onder invloed
ZEEWOLDE Vrijdagnacht is op de Groenewoudseweg een 21-jarige automobilist uit Zeewolde aangehouden voor rijden onder invloed. De man blies 520 ug/l (1,2 promille). Hij heeft een rijverbod van 5 uur opgelegd gekregen. Proces-verbaal is opgemaakt.