Week van de chronisch zieken

Datum nieuwsfeit: 03-11-2001
Bron: Reumafonds
Reumafonds

Wat doet het Nationaal Reumafonds?

3 tot en met 10 november 2001: Week van de chronisch zieken

bron: Wachtkamer Magazine 'Chronisch ziek 2001', 1 oktober 2001

Van zaterdag 3 tot en met zaterdag 10 november vindt de vijfde jaarlijkse Week van de Chronisch zieken plaats. In deze week zetten een aantal landelijke organisaties, waaronder het Nationaal Reumafonds, chronisch zieken extra in de schijnwerpers en laten zij zien wat de laatste stand van zaken is op het gebied van sport, werk, wonen, voorlichting en betere zorg voor chronisch zieken. Bijzonder hierbij is de samenwerking tussen patiëntenorganisaties en professionele hulpverleners.
Vorig jaar namen 34.000 mensen deel aan 170 activiteiten. Dit jaar verwacht de organisatie een nog groter aantal bezoekers voor de meer dan 200 geplande activiteiten.

Het programma
De week gaat van start met een congres van de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad. Politici worden er aan de tand gevoeld over acht jaar paars kabinet.
Veel activiteiten zijn relevant voor mensen met een chronische aandoening in het algemeen, zoals de banenmarkten en de Dag van de Mantelzorg.

Daarnaast zijn er evenementen en activiteiten voor mensen met een bepaalde chronische aandoening, zoals een vorm van reuma. Zo heeft De Nationale Reumalijn (0900 - 20 30 300) deze week een speciale 'Meldweek' voor mensen met artrose, met als thema 'Artrose, waar loopt u tegenaan'.
Op zaterdag 3 november vindt een bijeenkomst plaats in Arnhem over Systematische Lupus Erythematoses van de Lupus Patiënten Groep. Zondag 4 november organiseren de FES en de Patiëntenvereniging voor fibromatose een symposium/informatiemarkt over fibromyalgie. Op maandag 5 november is er de Kennismaking Fysio Sport in Drachten, speciaal voor mensen met een reumatische aandoening. Organisator is de Reumapatiëntenvereniging Drachten e.o.
Dinsdag 6 november vindt de Open dag Zwemgroepen plaats voor mensen met een reumatische aandoening, eveneens in Drachten. Organisator hiervan is ook de Reumapatiëntenvereniging Drachten e.o. Op woensdag 7 november is er een Open Avond Bechterewgroep in Beesterzwaag, georganiseerd door de Reumapatiëntenvereniging Drachten e.o.
En op donderdag 8 november vindt een lezing over Artrose plaats in het Diaconessenhuis in Leiden.

Het wachtkamer magazine 'Chronisch ziek 2001' is gratis verkrijgbaar bij uw apotheek. Informatie over tijden en locaties van activiteiten vindt u in het complete programma van de Week van de Chronisch zieken op www.chronischziek.nl

De Week van de Chronisch zieken is een gemeenschappelijk initiatief van landelijke organisaties van patiënten, mantelzorgers, (para)medici, verpleegkundigen, verzorgenden, werkgevers, werknemers en arbeidsbemiddelaars.

* overig nieuws *