Marathon New York rechtstreeks bij de NOS

Datum nieuwsfeit: 04-11-2001
Bron: Nederlandse Omroep Stichting (NOS)
NOS

Marathon New York rechtstreeks bij de NOS

31-10-2001

NOS Studio Sport zendt zondag 4 november 2001 rechtstreeks op Nederland 2 (16.55-19.55 uur) de Marathon van New York uit. De marathon is de eerste grote sportmanifestatie die in New York gehouden wordt sinds de aanslag op de torens van het World Trade Center op 11 september jongstleden.

De eerste Marathon van New York werd gehouden in 1970. Inmiddels is deze beroemde marathon uitgegroeid tot een grootschalig evenement waar dertigduizend atleten aan deelnemen die worden aangemoedigd door twee miljoen mensen langs de route. Wereldwijd zijn er tientallen miljoenen kijkers die de marathon volgen via de televisie. Dit jaar is de Marathon van New York opgedragen aan de slachtoffers en de reddingswerkers van de aanslag op de WTC-torens op 11 september. Men hoopt met renners en andere betrokkenen minimaal 1 miljoen dollar op te halen.

Het geld zal ten goede komen aan de slachtoffers van de ramp op 11 september. De route van de Marathon van New York zal niet worden aangepast, omdat het parcours niet langs Ground Zero, de plaats van de getroffen WTC-torens, loopt. Commentatoren bij de rechtstreekse Studio Sport-uitzending van de Marathon van New York zijn Theo Reitsma en oud-marathonloper en bondscoach wegatletiek Gerhard Nijboer. Studio Sport