Seat gaat virtuele windtunnel gebruiken bij testen

Datum nieuwsfeit: 05-11-2001
Carros

Virtuele windtunnel bij SEAT Technical Centre

(05 november 2001)

In lijn met de strategie de meest geavanceerde technologie toe te passen, heeft het SEAT Technical Centre recentelijk een geavanceerd calculatieprogramma in gebruik genomen om de aërodynamica van nieuwe SEAT modellen te meten. Het programma, genaamd Powerflow, is een virtuele windtunnel waarin de aërodynamica van de autos wordt nagebootst. SEAT is een van de weinige Europese autoproducenten die dit systeem in het ontwikkelingsproces gebruikt.

De Powerflow, geproduceerd door het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology (MIT), maakt het eenvoudiger de luchtstroom die een auto beïnvloedt te onderzoeken. Tevens geeft Powerflow nuttige informatie over de beste aërodynamica met betrekking tot de luchtweerstand van de auto, het lift-effect en de koeling van de motor.

Volgens Wilhelm Lohmar, verantwoordelijk voor de afdeling Calculation Research & Development, simulatiemodellen zijn inmiddels gebruikelijke hulpmiddelen teneinde ontwikkelingsprocessen succesvol aan te pakken.

Doordat het Technical Centre is uitgerust met de nieuwste generatie computers is Powerflow te gebruiken. Na de virtuele test gaan de autos in de echte windtunnel. Door de eerder verkregen resultaten wordt hier tijd en geld bespaard.

De vereiste investering voor de introductie van dit geavanceerde programma past in het bedrijfsbeleid. Vooruitstrevende technologie resulteert in innovatieve producten van de hoogste kwaliteit. SEAT zal hiervoor tussen 2000 en 2004 1.502,53 miljoen investeren en nog eens 901,52 miljoen aan middelen voor Research & Development besteden.

Door de aanzienlijke investeringen in nieuwe technologische toepassingen, is het Technical Centre in Martorell uitgegroeid tot een van de meest belangrijke Research & Development instituten in Spanje. SEAT bevindt zich in een unieke positie. In tegenstelling tot alle andere autofabrieken gevestigd in Spanje, ontwerpt, ontwikkelt en produceert SEAT haar eigen autos in eigen huis.