Gerichte keuracties bij cyclaam op bloemenveilingen

Datum nieuwsfeit: 05-11-2001
Bron: Vereniging van Bloemenveilingen in Nederland
Vereniging van Bloemenveilingen in Nederland

25 - 10 - 2001

Gerichte keuracties bij cyclaam

In week 45 en 47, 5 t/m 9 november en 19 t/m 23 november 2001, zal op de bloemenveilingen Aalsmeer, Holland, Flora, Oost Nederland (VON) en Zuidoost Nederland (ZON) intensief worden gekeurd op de naleving van plantdiametersortering en rijpheid bij cyclaam. Met de gerichte keuracties willen de bij de Vereniging van Bloemenveilingen in Nederland (VBN) aangesloten bloemenveilingen een bijdrage leveren aan de betrouwbaarheid van productinformatie. De veilingen hebben hun aanvoerders uitgebreid geïnformeerd over de komende keuractie. Met deze gerichte keuractie willen de veilingen samen met hun aanvoerders het belang van de naleving van de richtlijnen onderstrepen.

Volgens de richtlijnen van de VBN-productspecificaties Cyclamen dient de cyclaam uniform te worden gesorteerd op plantdiameter. De diameter moet in een goede verhouding met de potmaat zijn. Als minimale rijpheidseis voor cyclaam geldt dat tenminste één bloem geopend moet zijn en tenminste vijf bloemknoppen moeten boven het bladerdek aanwezig zijn. Zowel de potmaat, de plantdiameter als de rijpheid moeten worden vermeld in de sorteringcode. Partijen waarvan tijdens de controle wordt vastgesteld dat deze niet voldoen aan de eisen, zullen worden voorzien van een keurcode en worden gedeclasseerd.

Uit eerder onderzoek is gebleken dat de naleving van de productspecificaties, zoals sortering, verpakking en belading, regelmatig te wensen over laat. De VBN streeft naar een hoge betrouwbaarheid van de productinformatie. De VBN-veilingen hebben besloten door gerichte keuracties een extra impuls te geven aan de naleving van de gemaakte afspraken door alle partijen.