Kamervragen over samenwerkingsverband welzijnsinstellingen

Bron: Partij van de Arbeid
Partij van de Arbeid

Den Haag, 5 november 2001

VRAGEN VAN HET LID DE CLOE (PvdA) AAN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAPPEN

1. Heeft u kennis genomen van en wat is uw reactie op het besluit van de Stichting Samenwerkingsverband WSNS Breda, Nieuw Ginneken en Gilze en Rijen om met ingang van 1 november jl. kinderen die in welzijnsinstellingen verblijven en van buiten de genoemde samenwerkingsverbanden komen, niet meer in aanmerking te laten komen voor plaatsing in het speciaal basisonderwijs van deze samenwerkingsverbanden?

2. Acht u een zogenaamde 'directe instroom' van 18% van de leerlingen van het speciaal basisonderwijs in een samenwerkingsverband acceptabel? Zo ja, waarom en is het waar dat de samenwerkingsverbanden Breda, Nieuw Ginneken en Gilze en Rijen een 'directe instroom' percentage kennen dat boven de 31% ligt?

3. Op welke wijze wordt er nu voor zorggedragen dat de kinderen die in welzijnsinstellingen verblijven en van buiten de samenwerkingsverbanden Breda, Nieuw Ginneken en Gilze en Rijen komen, onderwijs ontvangen op een speciale school voor basisonderwijs?

4. Indien hier ook naar uw mening sprake is van een ernstige situatie, bent u dan bereid te bevorderen dat voor deze situatie op zeer korte termijn een oplossing wordt gevonden?