Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Euro-voelen niet eenvoudig voor blinden

Datum nieuwsfeit: 05-11-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Bartiméus
Zoek soortgelijke berichten
Bartiméus


Euro-voelen niet eenvoudig

Op 5 november maakte een groep slechtziende en blinde mensen kennis met de eerste euromunten en eurobiljetten bij Bartiméus in Utrecht (zie ook de fotoimpressie). De kennismaking ging niet in op het omrekenen van de gulden naar de euro, maar was bedoeld om blinde en slechtziende mensen te informeren over de tastbare kenmerken van de euro. Het herkennen van de nieuwe munten en bankbiljetten viel nog niet mee.

De Rabobank had Bartiméus een aantal oefensets van echte munten en bankbiljetten ter beschikking gesteld. Omdat de euro nog niet in omloop mag worden gebracht, werden de deuren gesloten.

Verschillen in grootte, kleur, gewicht en randen Met behulp van een video van De Nederlandse Bank, die de meesten als een hoorspel beluisterden, werden de kenmerken en beeldmerken op de munten en bankbiljetten toegelicht. De acht euromunten variëren in grootte, gewicht, kleur (brons-, goud- of tweekleurig) en randen (geribbeld, glad of beide). Vooral de munt van twintig eurocent is goed herkenbaar aan de bloemvormige rand.

Rob Bos, cliënt van Bartiméus, vond de munten erg op elkaar lijken. "Als ik dan straks in een winkel sta en moet gaan uitzoeken wat ik in mijn hand heb, dan worden de mensen achter mij al snel ongeduldig. Het blijft denk ik opletten en natellen hoeveel geld je terugkrijgt in de winkels."

Elk eurobiljet heeft een andere grootte en kleur en is voorzien van een hologram. Naast elkaar zijn de verschillen goed te voelen, maar een biljet alléén leidt al snel tot verwarring.

Tips: cashtest en dubbelvouwen
Tijdens de kennismakingssessie werden munten en biljetten stuk voor stuk besproken en konden alle aanwezigen ermee oefenen. Ook onderling gaven de slechtziende en blinde mensen elkaar aanwijzingen om de munten en biljetten te herkennen.

Als hulpmiddel hierbij is de Cash Test uitgevonden: een wit malletje van plastic, waar de munten en bankbiljetten ingeschoven kunnen worden. Omdat de munten en biljetten alle een andere maat hebben, blijven ze in de Cash Test steken. Daarna is de waarde van het geld in braille en in figuurtjes af te lezen. Bos: "Het blijft lastig. Je gaat toch niet met dat ding naar de winkel toe? Ik denk dat een portemonnee met meerdere vakjes een betere oplossing is."

De medewerkers van Bartiméus gaven de mensen nog meer tips: vouw de briefjes van tien één keer dubbel en de briefjes van twintig euro twee keer dubbel zodat je ze daaraan herkent. Hogere coupures zul je niet vaak bij je hebben, want die zijn zo'n f110,- of hoger waard. Met de munten zullen de blinde en slechtziende mensen vooral flink moeten oefenen.

Wat doet Bartiméus?
'Een kennismaking met de euro' is nog acht keer bij Bartiméus Utrecht en zes keer bij Bartiméus Gouda te bezoeken. Verder biedt Bartiméus allerlei vormen van dienstverlening aan mensen die slechtziend of blind zijn. Naast medische onderzoeken zijn er ook computercursussen, stoklooptrainingen te volgen. In persoonlijke trainingen leren mensen die pas op latere leeftijd slechter zijn gaan zien, zich in het dagelijks leven te bewegen in hun huis, op straat of in het openbaar vervoer.

Bartiméus is bereikbaar op telefoonnummer: (030) 239 82 39.

Fotoimpressie
afbeelding van man die een eurobiljet probeert te herkennen Rob Bos: 'Bankbiljetten zijn moeilijker te herkennen dan munten' afbeelding van een vrouw die met de 'cash test' werkt De Cash Test helpt een handje
afbeelding van van handen die euromunten voelen Individuele begeleiding bij het eurovoelen
afbeelding van een man die alle euromunten voor zich heeft De euro's keurig op een rijtje

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie