CDA: VVD-kritiek op paars asielbeleid ongeloofwaardig

Datum nieuwsfeit: 07-11-2001
Bron: CDA

Van de Camp: VVD-kritiek op paars asielbeleid absoluut ongeloofwaardig

Het meest bizarre onderdeel van het asielbeleid vormt wel het terugkeer-, dan wel uitzettingsbeleid, aldus Tweede Kamerlid Wim van de Camp tijdens het plenair debat over de Justitie-begroting 2002, op 6 november jl. "In Nederland maakt het zo waar bijna niet meer uit of je nu de procedure verliest of niet, je blijft hier te lande, en als illegaal kan je met enige moeite toch wel aan de kost komen. Een en ander levert schrijnende taferelen op. Met name voor vrouwen en kinderen."

Van de Camp toonde zich kritisch over de houding van de VVD in het debat: "Fractievoorzitter Dijkstal en zijn collega Kamp hebben de afgelopen weken veelvuldig in de pers gezegd dat de VVD fractie 'eigenaar' is van het thema asiel- en vreemdelingenbeleid. Maar heeft de VVD fractie na bijna 8 jaar 'Paarse' regeringsverantwoordelijkheid nog enig recht van spreken? Zij heeft immers de afgelopen 8 jaar medeverantwoordelijkheid gedragen voor het beleid van de staatssecretarissen Schmitz, Cohen en Kalsbeek. Men heeft binnen en buiten de Kamer veel lawaai gemaakt, veel geroepen, maar tegelijkertijd steeds ingeschikt vanwege het coalitiebelang!! Ik verwacht van de VVD fractie dan ook gepaste bescheidenheid. Het is niet voor niets dat de hele Kamer gisteren over de krokodillentranen van de VVD heen viel".

Wat wil de CDA-fractie? Onder meer:
? Het voorstel van fractievoorzitter Jan Peter Balkenende (10/2001): wanneer de identiteit van de betreffende persoon niet is vast te stellen, dan de asielaanvrager niet in procedure nemen.
? Meer controles aan de grenzen, zonder de principes van het Schengen-verdrag geweld aan te doen. Dit kan door intensivering van het Mobiel Vreemdelingen Toezicht.
? Illegaliteit strafbaar stellen onder gelijktijdige vergroting van de uitzettingscapaciteit.
? Asielzoekers die zich schuldig maken aan een misdrijf onmiddellijk uit de procedure verwijderen en ook zorgen dat hij of zij het land daadwerkelijk verlaat.
? Meer nadruk op zogenaamde terugnameverdragen: het kan niet meer zo zijn dat een land Nederlandse ontwikkelingshulp ontvangt en tegelijkertijd uitgeprocedeerde asielzoekers niet terug laat keren. ? De spoedige totstandkoming van één Europees asielbeleid.

De hele bijdrage van Wim van de Camp (en Theo Rietkerk) aan het plenair debat over de Justitie-begroting 2002 kunt u downloaden door in de rechtermarge op het diskette-icoontje te klikken