PvdA: Aanval op onveiligheid in het openbaar vervoer

Datum nieuwsfeit: 07-11-2001
Bron: Partij van de Arbeid
Partij van de Arbeid

Aanval op onveiligheid in het openbaar vervoer

11- 7, 2001 Tijdens de behandeling van de begrotingen van de ministeries van Verkeer en Waterstaat en van Justitie hebben de PvdA-kamerleden Jeroen Dijsselbloem en Peter van Heemst voorstellen gedaan voor een harde aanpak van onveiligheid in het openbaar vervoer.

Zakkenrollerij, tassendiefstal, gemolesteerde controleurs, bedreigde machinisten en middelbaar scholieren die zorgen voor overlast; het openbaar vervoer in Nederland kent grote problemen. Van Heemst: `Mensen voelen zich onveilig. Vele stations zijn broeinesten van sociale problemen als criminaliteit, dakloosheid, drugsgebruik en overlast. Ook bij tram en metro groeien de problemen. In 1999 werd circa een kwart van de reizigers en tweederde van het personeel geconfronteerd met bedreiging, diefstal of geweldpleging. Daarbij is het aantal gevallen van bedreigingen en mishandelingen toegenomen.'

De twee kamerleden stellen dat dit niet alleen een zaak is van de overheid. Zo zijn de Rotterdamse en Amsterdamse vervoerbedrijven zelf met plannen gekomen om de veiligheid te verhogen. Maar de overheid zal hierbij voorop moeten lopen, want mensen die eenmaal het openbaar vervoer hebben verlaten krijg je niet zomaar terug. Dijsselbloem en Van Heemst drongen tijdens de begrotingsbehandelingen op meerdere vlakken aan op extra geld en extra maatregelen, zodat no go areas (plekken waar mensen niet meer durven te komen) in het openbaar vervoer worden uitgebannen.

Ze willen dat in 2005 alle tramlijnen voorzien zijn van een vaste conducteur. Ook moeten er maatregelen getroffen worden op perrons en stations. Zo dienen risicovolle NS-stations worden uitgerust met extra toezichthouders en camera's. Ook moeten de perrons niet vrij toegankelijk zijn, tourniquets bij de ingang van perrons zullen geweld en overlast verminderen. Vervolgens moeten mensen die iemand te lijf gaan omdat ze zijn aangesproken op wangedrag en mensen die geweld plegen tegen medewerkers uit het openbaar vervoer volgens Van Heemst harder kunnen worden gestraft.

Van Heemst: `De spoorwegpolitie moet extra worden ingezet, vooral op stations waar jeugdbendes actief zijn. Ik zal verder pleiten voor een openbaar vervoerspolitie, die de rol van de bestaande spoorwegpolitie versterkt. Daarnaast moet het aantal ID-banen (voorheen Melkertbanen), dat voor toezichthouders in het Openbaar Vervoer is gecreëerd, worden gehandhaafd en zonodig worden uitgebreid.'

Nadere uitwerking oplossingen:

PvdA wil aanval op onveiligheid in het openbaar vervoer (Nov 6, 2001) >>