Reactie conceptwetsvoorstel klachtenregeling Wet Bopz

Reactie Bopz

7 november 2001

Reactie conceptwetsvoorstel klachtenregeling Wet Bopz

De FvO heeft een reactie gestuurd aan het ministerie van VWS over conceptwetsvoorstel klachtenregeling Wet Bopz. De FvO is blij dat er een verduidelijking plaatsvindt van het Bopz-klachtrecht. Binnen de verstandelijk gehandicaptenzorg wordt relatief weinig gebruik gemaakt van de klachtmogelijkheden binnen de Bopz. Hoewel hier meer oorzaken voor zijn, is het gebrek aan vertrouwen in de effectiviteit van de Bopz-klachtenroute daar één van. Een verduidelijking in het rechtskarakter van de uitspraken van de klachtencommissie en van de rechter, het benoemen van termijnen en bevoegdheden, zoals de bevoegdheid tot schorsing van de rechter, vindt de FvO een goede zaak. Datzelfde kan worden gezegd van de mogelijkheid tot schadevergoeding: dit doet recht aan het leed dat de patiënt is aangedaan en verstevigt zijn positie.
De FvO vindt het spijtig dat in het conceptwetsvoorstel aan de rechter wordt overgelaten de naasten al dan niet te horen. Wij pleiten ervoor de in de Wet Bopz genoemde naasten het volledige hoorrecht te doen toekomen.