Een goed zomertertiaal voor Politie Leiden-Voorschoten

Bron: Politie Hollands Midden

7 november 2001

Een goed zomertertiaal voor Politie Leiden-Voorschoten

De maanden mei, juni, juli en augustus geven altijd al meer bezigheid op straat. Dit komt in het tweede tertiaal van 2001 bijvoorbeeld tot uitdrukking in meer geweldsincidenten en meer overlast door jeugdigen. Tevreden is de politie over de snelle oplossing van de dodelijke schietpartij op het NS station Leiden Centraal op 16 augustus. Ook op het beleidsterrein 'Woninginbraken' werden goede resultaten geboekt. Hieronder een thematisch overzicht van de trends en de inspanningen door de politieteams van Leiden en Voorschoten.

VEILIGHEID
De zomermaanden zorgden voor een stijging van het aantal geweldsincidenten op straat. Ondanks deze stijging is het oplossingspercentage gelijk gebleven. Het aantal straatroven in district Leiden-Voorschoten nam af. Uit de Politiemonitor Bevolking blijkt dat het aantal mensen dat van straatroof slachtoffer wordt wel is toegenomen. Vaak gaat het hierbij om diefstal van de mobiele telefoon. Gebruikers van mobieltjes moeten zich bij het gebruik realiseren dat een GSM net als een portemonnee een gewilde buit is voor dieven. In augustus vond op het NS station Leiden Centraal een dodelijke schietpartij plaats. De politie loste de zaak snel op. Drie verdachten werden aangehouden en zullen worden berecht. Twee grote onderzoeken, waarin ook politieteam Voorschoten participeerde, resulteerden in de aanhouding van dertien jongeren die zich schuldig hadden gemaakt aan woninginbraken, diefstallen, bedreigingen, geweldplegingen en een verkrachting en respectievelijk vier verdachten die verantwoordelijk waren voor 50 woninginbraken in Leiden en Oegstgeest. Opnieuw daalde dit tertiaal het aantal woninginbraken en steeg het oplossingspercentage. De eerste ervaringen met het preventieproject 'Wessie' zijn positief. Veel persoonlijk benaderde bewoners gaan hun woning volgens het PolitieKeurmerk beveiligen. Hoewel het aantal brandstichtingen in Voorschoten - gaat met name om auto's - daalt, nemen politie en gemeente gezamenlijk maatregelen. De openbare verlichting en daarmee de zichtbaarheid op straat wordt verbeterd en de politie zal bij het surveilleren alert zijn op risicoplekken en mogelijke brandstichters.

LEEFBAARHEID
Het aantal meldingen van drugsoverlast is gestegen. Momenteel laat de gemeente Leiden onderzoek verrichten naar een 24-uurs zorgstructuur voor alcohol- en drugsverslaafden. De politie rolde op 29 mei in de Pasteurstraat in Leiden een XTC-verwerkingslaboratorium op. Daarbij zijn vier verdachten aangehouden. 35.000 pillen en productiegoederen met totaal een straatwaarde van 8 miljoen gulden, werden in beslaggenomen.

MAATSCHAPPELIJKE INTEGRITEIT
Het is gebruikelijk dat in de zomermaanden het aantal meldingen van overlast door jongeren toeneemt. Dat is het afgelopen tertiaal ook zo geweest. Van de vier roofovervallen die plaats vonden, heeft de politie de overvallen op het postagentschap in de Herenstraat en op een tankstation aan de Willem de Zwijgerlaan in Leiden opgelost. De overige twee, de overval op een woning in de Groenoordstraat en op een postkantoor in de Breestraat worden nog onderzocht. In de maanden mei, juni, juli en augustus vielen er geen doden in het verkeer. Er gebeurden 1300 verkeersongevallen.

DIENSTVERLENING
Het landelijk toegangsnummer politie (LTP) functioneert niet goed. De oorzaak hiervan is deels technisch. De telefonische dienstverlening aan het publiek blijft hierdoor achter. De politiemonitor bevolking gaf aan dat zowel de meldingsbereidheid als de aangiftebereidheid licht is gestegen.

BEDRIJFSVOERING
De personele formatie is van 263 naar 274 gegroeid. De verhouding basispolitiezorg in vergelijking tot het totale personeel moet aan het einde van 2001 75% : 25% zijn. Het percentage basispolitiezorg is nu 72,6%. Het tijdelijk niet beschikbaar hebben van de schietbaan heeft beperkt gevolgen gehad voor de planning van de beroepsvaardigheids-trainingen.

OVERIGE BIJZONDERHEDEN
Het tweede tertiaal heeft de politie begeleiding geboden bij de Lakenfeesten in Leiden, het bezoek van Prins Willem Alexander, de Leidse Marathon en de Paardenmarkt in Voorschoten. De eerste cursus Politie voor Burgers in team Leiden Noord is afgerond. De cursus is succesvol gebleken. Inmiddels is een tweede cursus gestart. Intern verandert Politie Hollands Midden van een regio met acht districten in een regio met vier districten. Hoewel district Leiden-Voorschoten niet fuseert met andere districten hebben de organisatiewijzigingen wel invloed op de bedrijfsvoering in het district.

Noot voor de redactie /

Noot voor redacties