Zelfreguleringsoverleg Wet op de medische keuringen

Datum nieuwsfeit: 07-11-2001
Verbond van verzekeraars

Zelfreguleringsoverleg Wet op de medische keuringen

Het Verbond voert met KNMG en Breed Platform Verzekerden en Werk overleg over de Wet op de medische keuringen (WMK). Deze wet schrijft voor dat een aantal onderwerpen wordt geregeld door middel van zelfregulering van de betrokken partijen. De onderwerpen waarover wordt gesproken zijn de gezondheidsverklaringen, het moratorium erfelijkheidsonderzoek, de klachtenregeling en de verzekeringskeuringen.

Op 26 mei van dit jaar is het zelfreguleringsoverleg van start gegaan. Het Verbond neemt hieraan actief deel samen met KNMG en Breed Platform Verzekerden en Werk (waarin patiëntenorganisaties zijn vertegenwoordigd en waarbij vakbonden zijn aangesloten). De belangrijkste themas zijn het vastleggen van rechten en plichten van de verzekeraar en kandidaat-verzekerde bij medisch onderzoek, de omgang met erfelijke gegevens en de voorlichting aan de kandidaat-verzekerde.
Voor wat betreft de gezondheidsverklaringen is een werkgroep ingezet, die bezig is om de relevante vragen die in de verklaring moeten worden opgenomen, in kaart te brengen. Belangrijk daarbij is om onduidelijkheden zoveel mogelijk te vermijden.
Een ander aandachtspunt is het moratorium erfelijkheidsonderzoek. Vanwege de complexiteit van dit onderwerp ontstaan vaak misverstanden en onbegrip bij consumenten en patiëntenorganisaties. Ten slotte probeert het Verbond overeenstemming te bereiken over de klachtenregeling. Hierbij moet worden gekeken naar de eisen waaraan een klachtenregeling moet voldoen. Uit het oogpunt van de één-loketgedachte geeft het Verbond er de voorkeur aan de klachtenregeling onder te brengen bij de Stichting Klachteninstituut Verzekeringen (SKV). Op die manier is er één instantie die hiermee bezig is, hetgeen volgens het Verbond het meest efficiënt is.

Bondig, november 2001