Energieprestatie-eisen utiliteitsbouw aangescherpt

Nationaal Dubo Centrum

woensdag 7 november 2001

Energieprestatie-eisen utiliteitsbouw aangescherpt

Het kabinet heeft onlangs besloten de energieprestatie-eisen voor utiliteitsgebouwen aan te scherpen. Dit besluit maakt onderdeel uit van een breed pakket aan maatregelen om het energieverbruik in gebouwen te verminderen. Doel is de in 1997 gemaakte Kyoto-afspraken na te komen en de uitstoot van broeikasgassen aanzienlijk terug te dringen. Het maatregelenpakket wordt binnenkort aangeboden aan de Tweede Kamer.

Het is de bedoeling dat de aangescherpte energieprestatie-eisen in april 2002 van kracht worden via een wijziging van het Bouwbesluit. Voor het bepalen van de nieuwe grenswaarden van de energieprestatiecoëfficiënt (epc) is onderzoek uitgevoerd naar de effecten van aanscherping voor consumenten, het bedrijfsleven en het milieu. Op basis daarvan is het voorstel de volgende grenswaarden voor de verschillende gebruiksfuncties in te voeren:

bijeenkomsfunctie 2,2 is sinds 1 januari 2000: 2,4 celfunctie 1,9 is sinds 1 januari 2000: 2,2
gezondheidszorg klinisch 3,6 is: 2,8
gezondheidszorg niet-klinisch 1,5 is: 1,8
kantoorfunctie 1,5 is: 1,6
logiesfunctie 1,9 is: 2,1
onderwijsfunctie 1,4 is: 1,5
sportfunctie 1,8 is: 2,2
winkelfunctie 3,4 is: 3,5
Het onderzoek heeft uitgewezen dat deze strengere energieprestatie tegen geringe meerkosten gerealiseerd kan worden. Voor woningbouw zijn strengere eisen op het gebied van energieprestatie vooralsnog niet aan de orde, aldus het kabinet.