Eierhandel R. van Zetten & zn wint pluimveetrofee 2001

Productschappen Vee, Vlees en Eieren

Persbericht 57, 8 november 2001

Eierhandel R. van Zetten & zn wint pluimveetrofee 2001

De Pluimveetrofee 2001 is gewonnen door Eierhandel Roel van Zetten & Zonen in Ommeren. Vandaag heeft Rob Tazelaar, voorzitter van het PPE, de trofee uitgereikt aan directeur en eigenaar Roel van Zetten. De jury honoreert zijn innovatieve en inspirerende initiatief om samen met de Dierenbescherming een verrijkte scharrelstal met overdekte uitloop te ontwikkelen.

De jury van de Pluimveetrofee is verheugd, dat positieve effecten op het dierenwelzijn gerealiseerd kunnen worden in een systeem, dat niet alleen technisch functioneert maar zich ook bewezen heeft onder marktcondities. Volgens de jury is met de initiatieven van Van Zetten een pluimveebedrijf opgezet, dat richtinggevend kan zijn voor toekomstige productiemethoden in Nederland.

Het innovatieve aan deze verrijkte scharrelstal zijn de overdekte `buiten' scharrelruimten. Met deze overdekte uitloop kunnen toekomstige bezwaren tegen de scharrelhouderij grotendeels worden weggenomen. In de ogen van de jury kan de gecontroleerde uitloop in de toekomst ook een alternatief bieden voor de vrije uitloop. Wegens ruimtegebrek en milieubelasting is het op grote schaal houden van leghennen met vrije uitloop in Nederland geen duurzame optie. De bemesting van de grond overschrijdt de toegestane normen, waardoor de gezondheid van de dieren en bijgevolg ook de productveiligheid moeilijk te waarborgen is. De Dierenbescherming beoordeelt het nieuwe houderijsysteem als creatief en veelbelovend. Zij ziet een interessante meerwaarde op het gebied van het welzijn van de leghennen en ondersteunt de verdere ontwikkeling van het concept.

Firma Van Zetten

De sinds 1876 bestaande Eierhandel R. van Zetten heeft het afgelopen decennium een vaste klantenkring opgebouwd voor de afzet van alternatief geproduceerde eieren. Het bedrijf was hiermee zo succesvol, dat het zich inmiddels volledig kan toeleggen op de vermarkting van alternatief geproduceerde eieren. Opvallend is dat de opbouw van een selectieve klantenkring bepalend is geweest voor de groei van het bedrijf.

Pluimveetrofee

De Pluimveetrofee is ingesteld door het Productschap voor Pluimvee en Eieren (PPE). De prijs is bedoeld voor personen of organisaties die een bijzondere betekenis hebben voor de Nederlandse pluimveesector. De kandidaten worden geselecteerd door een onafhankelijke jury. De Pluimveetrofee bestaat uit een oorkonde, een sculptuur en een geldbedrag van f5000,= (EUR 2275).