Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Railinfrabeheer moet verantwoordelijkheid veiligheid nemen

Datum nieuwsfeit: 08-11-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Raad voor de Transportveiligheid
Zoek soortgelijke berichten
Raad voor de Transportveiligheid

RAAD V D TRANSPORTVEILIGHEID

Aanrijding personenbusje door een reizigerstrein in Breda '99

Den Haag, 8 november 2001

PERSBERICHT

Railinfrabeheer moet eindverantwoordelijkheid nemen voor veiligheid bij werken aan infrastructuur

Railinfrabeheer, de beheerder van het spoorwegnet in ons land, moet de eindverantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid van spoorwegwerkers op de spoorbaan. Dat is een van de aanbevelingen van de Raad voor de Transportveiligheid, onder voorzitterschap van Mr. Pieter van Vollenhoven, naar aanleiding van het onderzoek naar een botsing tussen een reizigerstrein en een busje niet ver van het station Breda op 11 november 1999. Bij de botsing kwamen twee inzittenden van het busje om het leven en raakten twee anderen gewond. De medewerkers verplaatsten zich per busje van de werkplek naar de schaftkeet langs de spoorbaan. Het busje kwam tijdens het keren gedeeltelijk op de spoorbaan terecht.

Volgens het Arbobesluit, dat gebaseerd is op de Arbeidsomstandighedenwet, is het werk dat in Breda direct naast het spoor werd uitgevoerd een gewone bouwplaats. Op een bouwplaats is volgens dit Arbobesluit de aannemer verantwoordelijk voor de veiligheid. De aanwezigheid van sporen speelt daarbij een ondergeschikte rol. Het is slechts een van de vele risico.s. Railinfrabeheer volgt dit besluit en heeft de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de spoorwegwerkers hoofdzakelijk bij de aannemer gelegd. Door het gegeven, dat de aannemer moet kiezen voor het veiligheidsniveau waarop wordt gewerkt, wordt het veiligheidsniveau . zo stelt de Raad voor de Transportveiligheid . betrokken in de concurrentiestrijd tussen de aannemers.

Dit heeft tot gevolg, dat een groot aantal werkzaamheden op en langs de spoorbaan wordt uitgevoerd op het laagste en goedkoopste veiligheidsniveau, waarbij een veiligheidsman de spoorwegwerkers waarschuwt voor de nadering van een trein. Er zijn alleen regels voor het werken in het spoor (tussen de rails) en in een strook van 3 meter direct daarnaast Het gebied buiten deze zone beschouwen Railned en Railinfrabeheer als normaal werkterrein, waarvoor geen bijzondere veiligheidsmaatregelen nodig zijn.

De verhoudingen tussen de opdrachtgever (Railinfrabeheer of Projecten Organisatie HSL Zuid) en de aannemer zijn gebaseerd op het Arbobesluit concludeert de Raad. Deze verhoudingen hebben tot gevolg dat op veel plaatsen op het spoor gewerkt wordt op een manier, die de Raad karakteriseert als primitief en risicovol. Bovendien hebben deze tot gevolg dat de veiligheid op het spoor een zaak is geworden tussen aan de ene kant een groot aantal verschillende aannemers aan het werk op een groot aantal verschillende plaatsen op het spoor en aan de andere kant de Arbeidsinspectie als toezichthouder. De Raad is van oordeel dat de veiligheid van spoorwegwerkers op het spoor een zaak behoort te zijn tussen Railinfrabeheer de spoorwegbeheerder met de Arbeidspectie als toezichthouder.

De Raad voor de Transportveiligheid stelt in de aanbevelingen
* dat het Arbobesluit vastgesteld door de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zo gewijzigd moet worden dat Railinfrabeheer verantwoordelijk wordt voor de veiligheid van de werkers op de spoorbaan.

* dat Railinfrabeheer voor ieder bestek een specifieke risico inventarisatie dient uit te voeren en de te nemen veiligheidsmaatregelen waarmee het vastgestelde risico tot een aanvaardbaar niveau wordt teruggebracht, in het bestek dient op te nemen.

Een video tape met een simulatie van het voorval is op aanvraag beschikbaar.

EINDE PERSBERICHT

Mededeling voor de redacties:
Het volledige rapport van de Raad voor de Transportveiligheid, getiteld Aanrijding van een personenbusje door een reizigerstrein in Breda 11 november 1999, kan worden geraadpleegd op de internet website van de Raad ( www.rvtv.nl).

Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot het hoofd voorlichting van de Raad, de heer A.M. Sanders telefoon 070 .3337000, 070 3563922 of 06 53 111389.

08 nov 01 12:53

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie