Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Prototype De Nieuwe Waterweg in 2002 gereed voor proeven

Datum nieuwsfeit: 08-11-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

AVV

Prototype De Nieuwe Waterweg in 2002 gereed voor proefnemingen

Innoveren: denken, durven, doen

Prototype De Nieuwe Waterweg in 2002 gereed voor proefnemingen

Drijvende weg spaart ruimte en milieu

Rotterdam - 8 november 2001 - Op grondwater drijvende wegen besparen veel ruimte en kunnen een gunstig milieueffect hebben omdat ze natuurlijke grondwaterstromen niet verstoren. Dit presenteert Rijkswaterstaat vandaag in Rotterdam tijdens de bijeenkomst .De Nieuwe Waterweg drijft'. De Nieuwe Waterweg is een pilot binnen het Innovatieprogramma Wegen naar de Toekomst van Verkeer en Waterstaat.

Toepassingen
In klei- en veengebieden kunnen drijvende wegen een alternatief zijn voor traditionele wegen, aangelegd op een zandlichaam. Ing. Douwe Zijlstra, projectleider van .De Nieuwe Waterweg., laat zien dat een op grondwater drijvende eenbaansweg slechts 20 meter ruimte vraagt. Een traditionele weg op 1 meter boven het maaiveld vergt 45 meter breedte en een weg op een zandlichaam van 7 meter hoog, 88 meter. Omdat de drijvende weg iets onder het maaiveld ligt geeft hij minder horizonvervuiling. Ook verstoort hij natuurlijke grondwaterstromen niet.

Andere kansrijke toepassingen voor drijvende wegen zijn tijdelijke omleidingen bij groot onderhoud aan bruggen, tunnels of wegen parallel aan een rivier of kanaal. Ook in overloop- en retentiegebieden bieden drijvende wegen nieuwe kansen voor waterbeheer en natte-natuurontwikkeling.

Een ontwerp wordt prototype
Tijdens de bijeenkomst in Rotterdam presenteren twee consortia 'De Bouwsteen Combinatie' en 'HBG Civiel Staalbouw en Iv Infra' hun ontwerp voor een drijvende weg die verkeer moet kunnen verwerken met een rijsnelheid van 80 kilometer per uur. Voor half januari 2002 beslist Rijkswaterstaat welk consortium opdracht krijgt een prototype te bouwen op een locatie in Nederland.

De drijvende weg van De Bouwsteen Combinatie bestaat uit geschakelde onzinkbare aluminium pontons. Het ontwerp van HBG Civiel Staalbouw en Iv Infra bestaat uit onzinkbare betonnen pontons waarover een rijdek is aangelegd.
Het prototype zal dan uitgebreid getest worden. Volgens Zijlstra zal bij de proefnemingen met het prototype vooral gekeken moeten worden naar de veiligheid, gedrag en de milieueffecten, zoals geluidshinder e.d.

Wegen naar de Toekomst
De Nieuwe Waterweg is een pilotproject binnen het thema Flexibele Infrastructuur dat onderdeel is van het innovatieprogramma Wegen naar de Toekomst van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Wegen naar de Toekomst ontwikkelt op basis van een toekomstvisie voor 2030 concrete proefprojecten en demonstraties, die kunnen bijdragen aan de oplossing van bereikbaarheidsproblemen. Zo koppelt Wegen naar de Toekomst langetermijndenken aan kortetermijndoen.

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie