KPN Mobile & Telfort intentie samen UMTS-netwerken te bouwen

Datum nieuwsfeit: 08-11-2001
Bron: KPN NV
KPN NV

KPN Mobile en Telfort hebben de intentie te gaansamenwerken in de bouw van UMTS-netwerken

KPN Mobile en Telfort hebben de intentie te gaan samenwerken in de bouw van UMTS-netwerken8 November, 2001 Nummer
068p
(DIT IS EEN GEZAMENLIJK PERSBERICHT VAN TELFORT EN KPN MOBILE)

Telecomaanbieders KPN Mobile en Telfort hebben de intentie uitgesproken te gaan samenwerken in de uitrol van UMTS in Nederland. Daartoe hebben de twee partijen een Memorandum of Understanding (MOU) ondertekend. De bedoeling is dat dit in de komende maanden zal leiden tot een samenwerkingscontract. De beoogde samenwerking heeft alleen betrekking op het UMTS-radiotoegangsnetwerk, zoals masten, zenders, ontvangers, antennes en transmissie. Iedere partij ontwikkelt zelf eigen diensten en applicaties, waardoor concurrentie gewaarborgd blijft. Op basis van de huidige inzichten is de verwachting dat in de loop van 2003 de eerste UMTS-diensten in de Randstad worden aangeboden.

De twee partijen werken op basis van een open model. Dat betekent dat elke partij die in Nederland over een UMTS-licentie beschikt, de gelegenheid heeft deel te nemen in de samenwerking. KPN Mobile en Telfort staan, zoals zij altijd al hebben laten weten, open voor samenwerking met andere partijen als het gaat om de gezamenlijke aanleg van UMTS-netwerken.

Als de samenwerking kan worden bekrachtigd in een definitief samenwerkingscontract, dan kan er een versnelde uitrol van UMTS in Nederland plaatsvinden. Door tijdelijk gebruik te maken van elkaars netwerken in geografisch gescheiden gebieden, is er bovendien een kleiner aantal UMTS-sites nodig. Daarnaast levert de samenwerking potentiële kostenbesparingen op, onder meer door hergebruik van bestaande gsm-locaties. Het kan dus leiden tot voordelen voor toekomstige gebruikers van data diensten, aandeelhouders en het milieu.

Achtergrond opbouw UMTS
De partijen willen gaan samenwerken in de bouw en uitrol van het UMTS-radiotoegangsnetwerk, dat samen met het core-netwerk het totale UMTS-netwerk vormt. Het radiotoegangsnetwerk bestaat uit fysieke componenten zoals masten, antennes, zenders, ontvangers en transmissie, die samen de toegang verzorgen tot het core-netwerk. Het core-netwerk is de kern van het UMTS-netwerk waarin zich databases en elementen bevinden, die nodig zijn voor het leveren van diensten. De betrokken partijen zullen ieder een eigen core-netwerk ontwikkelen.

De uitrol zal geografisch gefaseerd plaatsvinden. De gezamenlijke bouw zal naar verwachting van start gaan in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht en de belangrijkste verbindingswegen tussen deze steden. Iedere partij ontwikkelt een eigen netwerk om daarna tijdelijk elkaars radiotoegangsverbindingen te delen voor de toegang tot het eigen core-netwerk. De samenwerkende operators zullen, afhankelijk van de ontwikkeling van de techniek, bepalen wanneer het samengestelde netwerk klaar kan zijn, zodat iedere operator zijn eigen UMTS-diensten kan gaan aanbieden. De huidige verwachting is dat dit in de loop van 2003 het geval zal zijn. Vervolgens zullen operators geleidelijk hun eigen netwerk ook in de andere regio bouwen om op 1 januari 2007 te voldoen aan de dekkingsverplichtingen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

De samenwerking vindt vanzelfsprekend plaats binnen de juridische kaders zoals die door de Nma, Opta en ministerie van Verkeer en Waterstaat zijn gesteld. Met de toezichthouders vindt uitvoerige afstemming plaats over de vorm, inhoud en toelaatbaarheid van de samenwerking. Ook in de toekomst zullen de twee aanbieders over dit project overleg blijven voeren met het ministerie en de controlerende instanties.

Over KPN Mobile
KPN Mobile N.V. is een vooraanstaand Europese mobiele telecommunicatie netwerkoperator en leverancier van mobiele spraak- en datadiensten. KPN Mobile is momenteel actief in Duitsland (E-Plus), België (KPN Orange) en Nederland (KPN Mobile The Netherlands). KPN Mobile heeft eind augustus 2001 meer dan 13 miljoen klanten in haar kernlanden. De totale operationele opbrengsten van de N.V. stegen in de eerste helft van 2001 tot 2.114 miljoen Euro. KPN Mobile telt ongeveer 7.400 medewerkers en heeft haar hoofdkantoor in Den Haag. KPN Mobile N.V. is voor 85% een dochtermaatschappij van Koninklijke KPN N.V.. Haar strategische partner NTT DoCoMo (Japan) is eigenaar van de overige 15%.

Over Telfort
Telfort helpt consumenten en zakelijke klanten bij het vinden van hun weg in de vele nieuwe mogelijkheden op het gebied van mobiele telefonie en mobiele datacommunicatie. Daarvoor maakt Telfort gebruik van nieuwe technologieën. Zo introduceerde Telfort in 2000 als eerste operator GPRS in Nederland. In de toekomst zal hier ook UMTS bijkomen. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door meer dan 1100 medewerkers, die elk voor zich verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van het aanbod aan klanten. Telfort maakt deel uit van mmO2, voorheen BT Wireless, de mobiele divisie van BT. De mmO2 Group bereidt zich momenteel voor op haar splitsing van de BT Group, die gepland staat in november 2001 en zal resulteren in een beursnotering voor mmO2 plc, de houdstermaatschappij van de mmO2 Group. O2 wordt in Nederland vertegenwoordigd door Telfort, in Engeland door BT Cellnet, in Duitsland door VIAG Interkom, in Ierland door Digifone en op Isle of Man door Manx Telecom. Genie is de mobiele internet divisie.

Noot voor de redactie (

Noot voor redacties