CNV Burgerluchtvaart: Sociaal fonds aanboren voor overleven

Datum nieuwsfeit: 08-11-2001
Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV)

Informatie: VOOR DE PERS

CNV Burgerluchtvaart is een vakgroep van de CNV BedrijvenBond

08-11-2001

"Sociale Fondsen aanboren voor overleven luchtvaartsector"

Twee, drie maanden geen sociale premies afdragen. Dat zouden de KLM, en andere bedrijven in de luchtvaartsector, goed kunnen gebruiken als (overheids)maatregel om de huidige crisis te overleven. De vakbond CNV Burgerluchtvaart, van wie dit voorstel afkomstig is, heeft tevens een oplossing voor dat premiegat: de overheid moet hiervoor putten uit de overvolle WW- en WAO-fondsen. "De oplossing ligt eigenlijk zeer voor de hand. Zózeer dat we er met zn allen lange tijd overheen hebben gekeken", stelt vakgroepbestuurder Eric Aarts.
Donderdagochtend presenteert de bond dit opmerkelijke voorstel aan de KLM-directie en de vaste Kamercommissies voor Verkeer en Waterstaat en SoZaWe.

Volgens de bond rechtvaardigt de bijzonderheid van de terreuraanslagen in september een drastische oplossing van de problemen. "Hierdoor loopt de sector zulke enorme klappen op dat geen enkele maatschappij er tegen opgewassen lijkt. Het voortbestaan van eens zo grote luchtvaartnamen komt aan een steeds dunner draadje te hangen." De christelijke vakbond ziet in dat voor dit opmerkelijke voorstel een (tijdelijke) wijziging van de wet nodig is. "Maar willen we met zn allen bijvoorbeeld onze nationale luchtvaartmaatschappij KLM in de benen houden, dan zijn ultramoderne methoden vereist", verklaart Aarts, wetende dat het financiële net zich ook om de KLM steeds sneller sluit. De recente halfjaarcijfers van de KLM gaven al dramatische verliezen te zien en vooralsnog lijkt er weinig zicht op een verbetering. Wel duidelijker wordt dat de eerder overeengekomen bijdrage van de overheid, in de vorm van financiële aanvulling door werktijdverkorting, niet meer is dan een druppel op de steeds hetere plaat.
Dat de blik op de sociale fondsen wordt gericht is bijzonder maar begrijpelijk. Deze puilen uit, terwijl dit geld nu zeer doelmatig kan worden besteed. Het plan van de CNV-bond snijdt, tot slot, aan twee kanten. Een bijdrage uit de sociale fondsen op dit moment kan voorkomen dat er binnenkort op heel andere wijze een aanspraak wordt gedaan op die fondsen; door de massale toeloop van duizenden werklozen uit de totale luchtvaartsector.

Houten, november 2001

Nadere inlichtingen:

Eric Aarts (vakgroepbestuurder):
023- 568 46 70
Wouter de Jong (persvoorlichter):