Definitieve Melkprijs 2000: 76,35 gulden

8 november 2001

Zuivelcoöperatie De Zeven Provinciën

Definitieve Melkprijs 2000: 76,35 gulden

De definitieve melkprijs 2000 van Zuivelcoöperatie De Zeven Provinciën bedraagt 76,35 gulden inclusief btw (exclusief btw 72,68) per honderd kilogram melk bij 4,433 procent vet en 3,472 procent eiwit.

De in mei gepubliceerde voorlopige melkprijs bedroeg 76,32 gulden inclusief btw (72,66 exclusief btw). Deze prijs was gebaseerd op de op dat moment beschikbare gegevens van de vijf index ondernemingen Belgomilk, Campina Melkunie, Humana Milchunion, MD Foods en Nordmilch. De definitieve melkprijs is vastgesteld op basis van gegevens uit de jaarverslagen 2000 van de index ondernemingen.

Het bestuur van de coöperatie heeft besloten minimale verschillen tussen de voorlopige melkprijs en de definitieve melkprijs niet te verrekenen.

De melkprijs 1999 bedroeg 73,48 gulden (inclusief btw) per honderd kilogram melk bij 4,386 procent vet en 3,469 procent eiwit.

Toelichting berekening
Basis voor de berekening van de melkprijs 2000 is de melkprijs van Friesland Dairy Foods 1996. Deze bedroeg toen 70,80 gulden (exclusief btw) of 75,00 gulden (inclusief btw) per honderd kilogram melk. Omgerekend naar de huidige vet- en eiwitgehaltes bedraagt deze nu 70,34 gulden (exclusief btw) per honderd kilogram melk. De basis (ex-btw) wordt vermenigvuldigd met de gemiddelde procentuele verandering (index) van de geraamde uitbetaalde melkprijs in 2000 ten opzichte van 1996 (gecorrigeerd naar de gemiddelde vet- en eiwitgehaltes en -waarden 2000) van de zuivelondernemingen Arla Foods Denemarken, Belgomilk, Campina Melkunie, Humana Milchunion en Nordmilch.

Voor meer informatie:
Friesland Coberco Dairy Foods BV