Gebrekkige corporate websites bij deel AEX ondernemingen

Datum nieuwsfeit: 08-11-2001
Bron: Ingezonden persbericht
Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Websites van AEX-genoteerde bedrijven beoordeeld op mediavriendelijkheid "Deel AEX-genoteerde ondernemingen volstrekt ongeloofwaardig door gebrekkige corporate websites"

Amsterdam, 8 november 2001 - De kwaliteit van websites van de 25 AEX-genoteerde ondernemingen loopt sterk uiteen. De communicatieve mogelijkheden van de corporate websites worden onvoldoende benut. Schoep & Van der Toorn communicatie consultants onderzocht de websites en in het bijzonder de nieuwssecties van AEX-genoteerde bedrijven op hun mediavriendelijkheid.

Reden van dit onderzoek is dat de corporate website steeds vaker de eerste en enige informatiebron die wordt geraadpleegd over het bedrijf. Voor journalisten is de corporate website een belangrijke en vaak ook de eerste informatiebron. Bedrijven onderschatten de kracht en het belang van internet als communicatiemiddel, zo blijkt uit het onderzoek.

Slechts enkele van de onderzochte websites wekken de indruk dat de organisatie het belang van het medium internet begrijpt. De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat corporate websites niet voldoen aan de voorwaarde open communicatie met de belangrijkste doelgroepen. Pers, beleggers en andere belangstellenden worden niet op maat bediend. Essentiële gegevens ontbreken en belangrijke feiten over de onderneming, nieuws, persberichten en achtergronden zijn vaak gebrekkig geordend, verre van actueel en moeilijk toegankelijk.

In veel gevallen is het moeilijk of zelfs onmogelijk om de woordvoerder van het bedrijf te achterhalen. Vijf bedrijven bieden zelfs geen enkele mogelijkheid om via e-mail met de functionarissen verantwoordelijk voor perscontacten en mediarelaties in contact te komen. Vier bedrijven maken zich er vanaf met een onpersoonlijk contactpunt. Ronduit dramatisch is de tekst 'Op dit moment zijn er geen actuele bedrijfsvraagstukken' die we aantroffen op een van de corporate websites onder de sectie 'Actuele bedrijfsvraagstukken'. "Dergelijke websites maken beursgenoteerde onderneming volstrekt ongeloofwaardig", aldus Ruud Kluivers, e-business consultant bij Schoep & Van der Toorn.

Over Schoep & Van der Toorn
Schoep & Van der Toorn is een full-service communicatieadviesbureau, gevestigd te Amsterdam. Het bureau is in vijftien jaar gegroeid tot het grootste communicatieadviesbureau in Nederland, met ruim 80 medewerkers en een sterke positie in de ICT-markt, overheid, zakelijke en financiële dienstverlening, non profit en projectontwikkeling/vastgoed. Het bureau biedt klanten een mix van disciplines aan op het gebied van marketing, marketingcommunicatie, cultuur, communicatie & management, beleidscommunicatie, interactieve media, public relations, onderzoek, corporate identity en design. Schoep & Van der Toorn maakt deel uit van het internationale netwerk van adviesbureaus in Technology Communications: Brodeur Worldwide. Het bureau werkt onder andere voor: ABN AMRO, Baan, Bouwfonds, Cable & Wireless, Freeler, Funda, Gemeente Amsterdam, IBC Vastgoed, IBM, ING bank, Iomega, KPMG, KPN Telecom, Ministerie van Buitenlandse Zaken, Ministerie van Economische Zaken, NS Vastgoed, Palm, Inc., Philips, Projectbureau IJburg, Rijksdienst voor Wegverkeer.

Voor meer informatie kunt u terecht op www.persinfo.nl. Het complete onderzoeksrapport te is vinden op
www.persinfo.nl/Detail.asp?soort=achtergronden&ID=81. U kunt ook contact opnemen met:

Schoep & Van der Toorn
Ingrid Mooij
(020) 487 40 00 / (ingrid.mooij@svdt.nl)

Ruud Kluivers
(020) 487 40 00 / (ruud.kluivers@svdt.nl)