Onderzoeks- en onderwijsproject behandeling pijnpatiënten

Datum nieuwsfeit: 09-11-2001
Bron: Ingezonden persbericht
Ingezonden persbericht

PIJNBEHANDELAARS STREVEN NAAR MAATWERK VOOR PIJNPATIENT
Het Samenwerkingsverband Pijndisciplines heeft een speciaal onderzoeks- en onderwijsproject voor de behandeling van pijnpatienten ontwikkeld. Een driejarig project dat nieuwe behandelingsmogelijkheden voor pijnpatienten mogelijk maakt.

Het SamenwerkingsVerband Pijndisciplines introduceert op 9 november in Leiden een speciaal onderzoeks- en onderwijsproject voor de behandeling van pijnpatiënten. In een omvangrijk programma voor deskundigheidsbevordering gaat men pijnpatiënten digitaal volgen. De verwachting is dat op deze manier zo'n duizend patiënten kunnen worden gevolgd. Daarbij wordt o.a. gekeken naar de individuele pijngeschiedenis, het type pijn, hoe en waarmee patiënten worden behandeld, en waarom en wanneer en op welke wijze een behandeling wordt aangepast. Door deze inventarisatie en vergelijking van gegevens krijgen artsen een gedetailleerder beeld van hun pijnpatiënten. De bevindingen worden eenmaal per kwartaal besproken en getoetst.

Het project is opgesteld met inachtneming van alle gangbare privacycodes. Doel van deze aanpak is dat behandelaars hun pijnpatiënten nog beter op maat kunnen helpen.

Het project start in januari 2002 en duurt drie jaar. De initiatiefnemers lanceren dit programma voor deskundigheidsbevordering vrijdag 9 a.s. tijdens het jaarlijkse congres van het Pijnplatform (Leids Universitair Medisch Centrum, Leiden). Dit is een samenwerkingsverband van de door het Ministerie van VWS gesteunde 4 pijnkenniscentra, de Stichting Pijn-Hoop, de Nederlandse Vereniging ter Bestudering van Pijn, Academische Ziekenhuizen, de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland, en de werkgroepen en secties pijnbestrijding van diverse medische en wetenschappelijke verenigingen. Ook de LHV, de landelijke huisartsenvereniging, steunt het project en verleent de deelnemende artsen zogeheten accreditatiepunten.

Door bundeling van krachten wil men niet alleen de behandelingsmogelijkheden voor chronische pijnpatiënten op een hoger niveau tillen, maar ook wil men de onderbehandeling verder in kaart brengen. Uit diverse onderzoeken blijkt namelijk dat er sprake is van onderbehandeling. In Nederland zijn ongeveer 800.000 mensen met chronische pijn, waarvan ruim 300.000 in aanmerking komen voor behandeling met sterke pijnstillers. Bijna de helft van hen wordt onvoldoende voor de pijn behandeld (Ned Tijdschr Geneeskd 2001;145:950-954).

Daarnaast is het bedoeling dat er meer kennis en inzicht wordt verworven over de toepassing van sterke pijnstillers als bijvoorbeeld opioïden. Verfijnde indicaties moeten resulteren in (verbeterde) richtlijnen voor het gebruik van opioïden in Nederland. Zo kunnen bijvoorbeeld deelnemende huisartsen meer maatwerk leveren voor hun (chronische) pijnpatiënten.

Chronische pijn is in Nederland een groeiend probleem, aldus Prof.dr. W. Zuurmond. Hij is hoogleraar pijnbestrijding aan de VU Amsterdam: " Pijn heeft een enorme impact op het dagelijks leven. Dat manifesteert zich in een hoog ziekteverzuim en resulteert uiteindelijk in een maatschappelijk isolement. "

Chronische pijn manifesteert zich bij vele ziekten. Nog steeds worden veel patiënten met kanker te laat adequaat voor hun pijn behandeld. En ruim de helft van de patiënten met chronische pijn denkt dat ze moeten leren leven met de pijn.

Prof. Zuurmond:" Gevaar is dat deze mensen in een neerwaartse pijnspiraal terechtkomen. Men gaat zich al of niet bewust aanpassen aan de pijn, men gaat bepaalde situaties vermijden, men krijgt pijn bij geringe bewegingen. Uiteindelijk kan dit resulteren in stijve spieren, gestoorde nachtrust en tenslotte in invaliditeit. En dan wordt de weg terug heel moeilijk. Hoe eerder deze neerwaartse pijnspiraal wordt doorbroken, hoe beter."

Voor meer informatie:

Secretariaat SamenWerkingsVerband Pijndisciplines, mevrouw H. Wieberneit-Tolman,

telefoon 071 - 518 1895.

Bijlage: Bevindingen uit recente NIPO-onderzoeken

Bevindingen uit recente NIPO-onderzoeken

· 2,5 miljoen Nederlanders (ouder dan 18 jaar) worden geconfronteerd met langdurige pijn.

· Vooral senioren (dus ouder dan 60 jaar) worden hierdoor gekweld.

· 28% van de ouderen (dit correspondeert met 800.000 personen) geeft aan last te hebben van het fenomeen langdurige pijn; een op de vijf hiervan wordt langer dan 20 jaar vrijwel dagelijks gehinderd door ernstige pijn.

· 400.000 Nederlanders ouder dan 60 jaar hebben dagelijks last van pijn.

· De belangrijkste oorzaken van chronische pijn zijn gewrichtsklachten: bij ongeveer 300.000 ouderen wordt de chronische pijn veroorzaakt door artrose.

· De helft van de patiënten die een pijnbehandeling ondergaan, constateert dat hun (ernstige) klachten niet verdwijnen.

· Chronische, dus jarenlange of maandenlange pijn heeft ernstige gevolgen voor het dagelijks leven. Grote fysieke inspanningen worden vrijwel onmogelijk. Boodschappen tillen, traplopen en wandelen worden een dagelijkse kwelling voor een groot deel van de senioren met chronische pijnklachten. Dit alles heeft ook ingrijpende gevolgen voor de geestelijke weerbaarheid van de ouderen. Klachten zoals oplopende frustraties (54%), snel prikkelbaar zijn (47%), slapeloosheid (42%), alsook depressiviteit (26%) en pure wanhoop (5%) illustreren dat het dagelijks leven ingrijpend verandert door chronische pijn.

· Bijna drie op de vijf (58%) patiënten vinden de pijnbehandeling even belangrijk als de behandeling van de onderliggende ziekte. Vooral patiënten met osteoporose (68%) zijn hierover zeer uitgesproken.

· Ruim de helft (55%) van de patiënten denkt dat ze moeten leren leven met de pijn. Het merendeel van de huisartsen is echter van mening dat er wel iets aan de pijn gedaan kan worden.

· De behandeling die men krijgt voor de pijn bestaat voornamelijk uit medicijnen en fysiotherapie. Vier op de vijf (82%) patiënten gebruiken medicijnen, vooral NSAID's. Slechts één op de tien (9%) patiënten gebruikt opioïden.

· Huisartsen schrijven opioïden vooral voor bij mensen met langdurige pijn bij kanker. Daarnaast komt volgens hen vooral pijn bij acute osteoporose (43%) voor een dergelijke behandeling in aanmerking.

· Bijna alle huisartsen (93%) denken dat patiënten met ernstige langdurige pijn waarschijnlijk tot zeker bereid zijn opioïden te gebruiken.

· De meest genoemde reden om deze medicijnen niet te gebruiken is de angst voor verslaving. Ook vier op de tien (42%) volwassenen zonder langdurige pijn noemt spontaan verslaving als kenmerk van morfine. Meerdere studies hebben echter inmiddels aangegeven dat deze angst voor verslaving onterecht is.