Promotie: aandacht voor rookgedrag van hartpatiënten

Datum nieuwsfeit: 09-11-2001
Bron: Ingezonden persbericht
Ingezonden persbericht

Promotie mw.drs. C.A.W. Bolman
in de Faculteit der Gezondheidswetenschappen.
Smoking cessation among patients hospitalized with cardiac disease: evaluation of a minimal-contact intervention.
Promotor: Prof.dr. H. de Vries.
Vrijdag 9 november, 16.00 uur.

In Nederland ontbrak het tot op heden aan structurele aandacht voor het rookgedrag van in het ziekenhuis opgenomen hartpatiënten. Dit proefschrift brengt dit onder de aandacht door een onderzoek naar de effecten van een voorlichtingsprotocol, waarbij cardiologieafdelingen van elf ziekenhuizen waren betrokken. Het onderzoek laat zien dat de meeste hartpatiënten gemotiveerd zijn om te stoppen. De patiënten waarderen de nieuwe begeleidingswijze. Het merendeel van de verpleegkundigen is van plan het protocol te blijven gebruiken. Patiënten van de cardiologie-afdelingen waar met het protocol is gewerkt, zijn vaker gestopt met roken dan patiënten van de vergelijkingsgroep. De conclusie is dat het zinvol is om het protocol in te voeren. Wel zijn er een aantal aanbevelingen ter verbetering, zoals een goede uitvoering van de nazorg en een betere training voor verpleegkundigen en cardiologen.

Noot voor de pers

De afdeling Communicatie van de UM is bereikbaar via 043 388 2044. Voor urgente zaken buiten kantooruren 06 21275612. Mailto:pers@bu.unimaas.nl. De persberichten van de UM staan op Internet www.pers.unimaas.nl.