Autodesk introduceert MapGuide 6

Bron: Ingezonden persbericht
Ingezonden persbericht

Autodesk introduceert MapGuide 6

Snelle en makkelijke distributie van cartografische, GIS- en ontwerpdata naar duizenden gebruikers gelijktijdig

Rotterdam, 9 november - Autodesk komt met MapGuide 6, de oplossing voor het distribueren van cartografische GIS- en ontwerpdata via internet. De nieuwe versie is sneller en biedt eenvoudiger datamanagement en kortere ontwikkeltijden voor applicaties. Lokale overheden, nutsbedrijven en communicatiebedrijven kunnen met MapGuide 6 hun verzamelde cartografische, GIS- en ontwerpdata inzetten voor nieuwe en innovatieve toepassingen. Voorbeelden zijn het toegankelijk maken van informatie via internet voor niet-technische gebruikers, het verbeteren van de customer service en het stroomlijnen van processen.

Organisaties die beschikken over grote hoeveelheden ruimtelijke data kunnen hun operationele productiviteit verbeteren en de waarde van deze data verhogen door distributie ervan te vergemakkelijken. Met Autodesk MapGuide is het mogelijk om ruimtelijke data en onderliggende database-informatie vanuit verschillende bronnen via internet in real-time aan te bieden aan duizenden gebruikers tegelijkertijd, zowel binnen als buiten de eigen organisatie. Voorbeelden hiervan zijn vlootmanagement in de transportsector, aansturing van hulpdiensten (brandweer, politie, ambulances), infrastructuurmanagement en diensten op het gebied van customer service, marketing en verkoopondersteuning.

Autodesk MapGuide biedt de functionaliteit voor webdistributie binnen de end-to-end GIS-oplossingen van Autodesk. Hierdoor kunnen organisaties cartografische, GIS- en ontwerpdata integreren in 'gewone' businessapplicaties. Autodesk MapGuide werkt samen met Autodesk Map voor het creëren van data, en het ontwerpen van kaarten en met de integratiemogelijkheden van Autodesk GIS Design Server.

Autodesk MapGuide 6 bestaat uit drie onderdelen: Autodesk MapGuide Author voor het samenstellen van kaarten, Autodesk MapGuide Server voor het combineren van informatie uit verschillende bronnen en het werken binnen een netwerk, en Autodesk MapGuide Viewer voor het bekijken van interactieve kaarten met een browser. Autodesk MapGuide is schaalbaar en veilig en kan ruimtelijke data gelijktijdig vanuit verschillende bronnen, naar eindgebruikers distribueren.

De software biedt een intuïtieve en gebruikersvriendelijke interface voor objectselectie, queries voor attributen, zoekmogelijkheden en het maken van markeringen. De software ondersteunt alle belangrijke GIS- en CAD-dataformaten, waaronder Oracle9i, Autodesk DWG, ESRI (shapfile en coverage), Intergraph DNG, MapInfo Interchange, Atlas BNA en Comma Seperated Values. Ook MrSID van LizardTech en Earth Resource Mapping Enhanced Compredded Wavelet (ECW) voor scherpe en duidelijke afbeeldingen worden ondersteund.

Nieuwe mogelijkheden

* Ondersteuning van Oracle9i: vanuit MapGuide 6 direct toegang tot geometrische-gegevens die zijn opgeslagen in een Oracle 9i database.
* Dynamic Map Authoring: ook niet-technische eindgebruikers kunnen hiermee bestaande kaarten bewerken en nieuwe kaarten maken.
* XML-ondersteuning: maakt het mogelijk voor ontwikkelaars om te werken met XML-representaties van kaarten, hierdoor worden beheer en integratie van kaarten makkelijker.
* Verbeterde raster ondersteuning: ook het veel gebruikte Earth Resource Mapping Enhanced Compressed Wavelet (ECW) en LizardTech's MrSID worden nu ondersteund. Dit resulteert in kaarten van een betere kwaliteit en ook een groter aantal soorten kaarten kan hierdoor worden gedistribueerd.
* Symbol Manager: verbetert de organisatie van de data; het biedt de flexibiliteit om zowel bestaande symbolen te gebruiken als eigen symbolen te maken. Informatie en verkrijgbaarheid
Meer informatie over Autodesk MapGuide is te vinden op www.autodesk.nl/mapguide. Autodesk MapGuide 6 is verkrijgbaar vanaf half november via Autodesk en geautoriseerde Autodesk Dealers.

Autodesk
Autodesk is 's werelds belangrijkste leverancier van software voor technisch ontwerpen en digitale content voor architectonische ontwerpen, landontwikkeling, werktuigbouwkundige ontwerpen, utiliteitsbouw, telecommunicatie en media en entertainment. Autodesk levert ontwerpsoftware en internetportaaldiensten, draadloze ontwikkelplatforms en 'point-of-location'-applicaties, waarmee gebruikers hun productiviteit kunnen verhogen dankzij de kracht van de digitale ontwerpomgeving.

Autodesk is één van de grootste softwarebedrijven ter wereld met vier miljoen gebruikers in 150 landen.

Meer informatie is te vinden op www.autodesk.nl
Informatie over de producten van Discreet, een divisie van Autodesk die software ontwikkelt voor onder andere film- en videoproductie en het maken van computergames, is te vinden op www.discreet.com.

Het Autodesk-aandeel is genoteerd aan de NASDAQ-beurs onder het symbool ADSK.

Opmerking voor de redactie
Neem voor meer informatie contact op met:

Autodesk Benelux
Swetlana Westermeijer
GSM: 06 22 695 697
e-mail: (swetlana.westermeijer@autodesk.com)

Potters PR
Anne-Marie Brouwer
Tel.: 0345 501595
e-mail: anne-(marie@penb.nl)

Autodesk, AutoCAD, AutoCAD LT, Mechanical Desktop en CAD Overlay zijn gedeponeerde handelsmerken en Volo, Autodesk Inventor, Autodesk Streamline, DXF en Discreet zijn handelsmerken van Autodesk, Inc., in de VS en/of in andere landen. Alle andere genoemde merknamen, productnamen en handelsmerken zijn eigendom van de respectieve bedrijven of organisaties.

ã Copyright 2001 Autodesk, Inc. Alle rechten voorbehouden.