NVJ houdt jaarvergadering

Datum nieuwsfeit: 10-11-2001
Nederlandse Vereniging van Fotojournalisten

NVJ houdt jaarvergadering op 10 november

Op zaterdag 10 november 2001 houdt de NVF zijn jaarvergadering in wegrestaurant De Meern in De Meern. Vanaf 9.00 uur is er koffie en de vergadering begint om 9.30 uur. Na gebruikelijke agendapunten zoals ingekomen stukken en mededelingen, bestuurssamenstelling, bestuursverantwoording en rondvraag begint om 11.00 uur de eerste van twee workshops. Een workshop staat onder leiding van fotojournalist Karel Zwaneveld. Hij is vanaf 1993 bezig met het digitaliseren van beeld. Tot 1999 gaf Zwaneveld les aan de Hogeschool Utrecht in het digitale traject. Zijn workshop gaat over de digitale wetenswaardigheden die voor de fotojournalist van belang zijn in Photoshop. De andere workshop is in handen van Peter Villevoye. Hij heeft ervaring in mediatechnieken en in lesgeven. Sinds 1987adviseert, doceert en begeleidt Villevoye grafici (op de Mac) en de laatste jaren helpt hij hen om de stap te zetten naar het web. Villevoye zal vertellen wat er allemaal komt kijken als je je eigen website gaat maken.
Na de lunch vertelt een medewerker van KPN alles over GPRS. Een nieuwe transmissievorm, waarmee de fotojournalist op een snelle manier foto's kan verzenden. Of er speciale communicatiemiddelen nodig zijn en of te verzenden data aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen, het zal allemaal duidelijk worden.

Bestuurssamenstelling
Jaap de Boer, die vanaf de fusie met de NVJ in het bestuur zit, heeft zijn zetel beschikbaar gesteld en ook Marie Cecile Thijs heeft besloten het bestuur te verlaten. Zij hebben veel tijd en energie gegeven om een bestuur neer te zetten, dat recht doet aan de idealen van de NVF. Zij waren namens de NVF onder meer betrokken bij de stichting politieperskaart, De Zilveren Camera, bij verschillende (vak)opleidingen en bij Burafo en Fotografenfederatie.

Productpresentatie
Tijdens de jaarvergadering is er is tijd vrijgemaakt om kennis te nemen van verschillende fotografische en digitale producten. Aanwezig zijn Fotovakhandel Minderman (Applecomputers- en aanverwante producten) Nikon en Canon (EOS 1D).