Veel ongevallen door het weer in Groningen

Datum nieuwsfeit: 10-11-2001
Bron: Politie Groningen

Korps: Groningen, plaats: diverse 10-11-2001
Politiebericht Groningenrn
zaterdagochtend 10 november 2001

dagelijkse berichten

Groningen en provincie: veel ongevallen door weersinvloeden De weersinvloeden van gistermiddag en avond hebben in de gehele provincie geleid tot meerdere verkeersongevallen. Vooral in de provincie raakten bestuurders van de weg of met elkaar in botsing. De politie moest in twintig gevallen assistentie verlenen. Daarnaast waren er nog enkele gevallen waarbij betrokkenen de zaak zelf konden oplossen. Door de politie werden meerdere gemeentelijke diensten gevraagd de wegen te strooien in verband met snel opkomende gladheid door een lage temperatuur. Op diverse plaatsen moesten brandweer, provincie en gemeenten wegen ontdoen van oliesporen die werden veroorzaakt door de botsingen. Takelbedrijven hadden het druk met het wegslepen van beschadigde autos.

*Op de Oosterhamrikbaan raakte een 37-jarige vrouw uit Groningen bekneld in de auto van haar echtgenoot. De auto werd aangereden door een stadsbus op de Oosterhamrikbaan nadat de bestuurder van de auto door een gladde Oosthamrikbrug was doorgegleden. De 33-jarige buschauffeur kon de auto niet ontwijken en reed frontaal tegen de zijkant van de auto. De vrouw kwam daarbij bekneld te zitten. Nadat ze door de brandweer uit haar benarde positie was bevrijd werd ze met heup en rugletsel naar een ziekenhuis gebracht. Ook de 37-jarige bestuurder moest met knieletsel in het ziekenhuis worden behandeld. Direct na het ongeval raakten meerdere fietsers op de brug door de gladheid in de problemen. Een 29-jarige vrouw uit Groningen moest na een val met haar fiets ook naar een ziekenhuis worden gebracht.
*Op de Diamantlaan raakte een 22-jarige vrouw uit Groningen gewond nadat ze geen voorrang had gekregen van een automobilist. De vrouw moest met nekklachten in een ziekenhuis worden geholpen.
*In Hellum raakte een 38-jarige man uit Hoogezand van de weg. De man kwam dor de gladheid in een slip, botste tegen een boom en sloeg vervolgens met zijn auto over de kop. Hij werd in het ziekenhuis Delfzijl behandeld voor arm en hoofdletsel.

*In Vledderveen en Onstwedde kwamen automobilisten met hun auto in de sloot terecht. Ook in De Wilp raakte een 29-jarige man uit Roden met zijn auto naast de weg in een sloot. De bestuurder liep hierbij nek-, rug- en beenletsel op. Hij moest naar een ziekenhuis worden gebracht. Terwijl op de Van Boekerenweg in Stadskanaal een paardentrailer door de gladheid kantelde. Het paard kon zonder verdere kleerscheuren uit de kar worden gehaald. Op de A7 bij Marum raakten twee voertuigen zwaar beschadigd nadat ze in een stevige hagelbui door de gladheid met elkaar in botsing waren gekomen.

*Op de Meerweg in Haren raakte een 22-jarige man uit Appingedam met zijn auto in een slip. Hij botste vervolgens frontaal tegen een tegenligger en kwam met zijn auto in een kwekerij tot stilstand.
*Op de Stationsweg in Winsum werd de overkapping van een splinternieuwe rijwielstalling kapot gereden. Getuigen zagen dat een vrachtauto bij het keren tegen de overkapping kwam waardoor de glazen dakplaat volledig versplinterde. De bestuurder van de vrachtauto reed na het ongeval door. Wel werd de auto elders in Winsum geparkeerd aangetroffen. De politie gaat op zoek naar de bestuurder.
*In Stadskanaal botste een 28-jarige vrouw uit Appingedam op de A.G.Wildervanckweg met haar auto frontaal op een tegenligger. De vrouw had na het passeren van een vrachtauto geen zicht meer vanwege opspattend regenwater. Hierdoor kwam zij op de linkerweghelft terecht met alle gevolgen van dien. De vrouw moest voor onderzoek naar een ziekenhuis, maar kon na behandeling naar huis. Beide autos raakten zwaar beschadigd. De weg werd bijna twee uur afgesloten voor al het verkeer.

Appingedam: frontale aanrijding
Een 29-jarige man uit Loppersum moest vrijdagmiddag met rug en knieletsel naar het ziekenhuis in Delfzijl worden gebracht. De man botste na het passeren van een vrachtauto op de Woldweg frontaal op de vrachtauto van een 48-jarige inwoner van Schildwolde. De brandweer kwam ter plaatse om de bestuurder uit zijn auto te halen. Nadat de man naar het ziekenhuis was gebracht kon het zwaar beschadigde voertuig worden afgesleept. De weg werd door de brandweer schoon gespoten van olieresten.

Veendam: volhouder
Een 47-jarige man uit Nieuwe Pekela werd afgelopen nacht op de Bocht Oosterdiep aangehouden nadat bleek dat de man teveel alcohol had gebruikt. Een blaastest wees uit dat de man 1.3 promille alcohol in zijn bloed had. Hij kreeg een proces verbaal en een rijverbod opgelegd. Nog geen kwartier nadat de man het bureau had verlaten zagen agenten dat hij weer in zijn auto reed. Opnieuw kreeg hij een proces verbaal.
.

Groningen: mishandeling
De politie afgelopen nacht in een bar aan de Poelestraat twee mannen, 19 en 21 jaar oud, uit Groningen aangehouden. Beide verdachten hadden op de Grote Markt een aantal Groningers zonder enige aanleiding geslagen. Door de binnenstad cameras werden de verdachten gesignaleerd en konden ze ook op aanwijzing van de slachtoffers worden ingerekend. Beiden zijn meegenomen naar het politiebureau en daar ingesloten. *Ook in de Peperstraat heeft de politie twee verdachten, beiden 19 jaar uit Groningen, van een vechtpartij aangehouden. Zij bleken ruzie te hebben gekregen met een 21-jarige Groninger waarbij uiteindelijk raken klappen vielen. De 21-jarige broer van het slachtoffer liet zich bij de vechtpartij eveneens gelden en ook hij mocht mee naar de Rademarkt. Allen werden na verhoor weggestuurd.

Haren : inbraak in kantoor en woning
Vrijdagavond bleek er te zijn ingebroken in een kantoorruimte van een woning aan de Meerweg. Bewoners ontdekten de inbraak en zagen dat de daders waren binnen gekomen door op de bovenverdieping van de woning een deur te forceren. Het kantoor, de woonkamer en een slaapkamer werden doorzocht en kasten werden geforceerd. Uit de woning werden meerdere sieraden weggenomen.

Groningen: dealer uit discotheek gehaald
Een 25-jarige man uit Joure werd afgelopen nacht uit een disco aan de Gelkinmgestraat gehaald. De man wilde het etablissement binnen terwijl hij in het bezit was van een groot aantal, vermoedelijk XTC pillen. De medewerkers van het bedrijf waarschuwden de politie, die de verdachte aanhield en insloot.

Groningen: inbreker steekt man met mes
De 62-jarige eigenaar van een meubelhuis aan het Hoornsediep werd afgelopen nacht met een mes in zijn been gestoken. De man hoorde glas gerinkel bij zijn zaak. Toen hij ging kijken trof hij een man aan, die een ruit van de winkel had ingegooid. Op het moment dat het slachtoffer de dader wilde grijpen werd hij met een scherp voorwerp in zijn been gestoken. De dader wist vervolgens te vluchten. De eigenaar van de winkel moest naar het ziekenhuis voor enkele hechtingen.

Inlichtingen afdeling Communicatie tel. 0900-8844 (30ctpm)