Museum verwerft zeldzame west-brabantse kandelaars

Datum nieuwsfeit: 10-11-2001
Bron: Ingezonden persbericht
Ingezonden persbericht

's-Hertogenbosch, november 2001

MUSEUM VERWERFT ZELDZAME WEST-BRABANTSE KANDELAARS

Onlangs verwierf het Noordbrabants Museum - met steun van de Vereniging Rembrandt en de Mondriaan Stichting - een paar kostbare, rijk met bloemen en druivenranken versierde zilveren tafelkandelaars. Deze bijzondere fraaie, uit 1665 daterende pronkstukken van de hand van de Bredase zilversmid Guilliam Domis I, maakten ruim 300 jaar deel uit van het kerkelijk kunstbezit van een parochie uit Bergen op Zoom. De uiterst zeldzame kandelaars dreigden via een veiling uit het openbaar bezit te verdwijnen, maar konden na langdurige onderhandelingen voor Nederland worden behouden.

De kandelaars zijn ...

Bent u abonnee? Klik hier om uw wachtwoord op te geven.
Wilt u nu snel binnen tien minuten abonnee worden? Klik dan hier.

Klik hier om het volledige persbericht te lezen