Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

BNN-documentaire 'Knokken, niet kankeren'

Datum nieuwsfeit: 11-11-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

NED. KANKERBESTRIJDING-KWF

BNN-docu: 'Knokken, niet kankeren'

TV-uitzending: zondagavond 11 november 2001
22.50 uur, Nederland 2, BNN

'Knokken, niet kankeren'

Amsterdam, 2 november 2001 - In de documentaire 'Knokken, niet kankeren', staan jonge mensen centraal, die op hun manier bijdragen aan de strijd tegen kanker, en jongeren die te maken krijgen met kanker in hun directe omgeving, het gezin. De typografie van de documentaire sluit aan op de doelgroep van BNN, en is modern en jong. 'Knokken, niet kankeren', is een documentaire van Gideon van Aartsen, en wordt mogelijk gemaakt door de Nederlandse
Kankerbestrijding/Koningin Wilhelmina Fonds (KWF).

Kanker in het gezin

Een belangrijke rol in de documentaire is er voor het door het KWF gefinancierde wetenschappelijk onderzoeksproject onder leiding van dr. Josette Hoekstra-Weebers, van de sectie Medische Psychologie van het Academisch Ziekenhuis in Groningen. Hoekstra onderzoekt de psychosociale gevolgen voor kinderen die een vader of moeder hebben met kanker.
Een aantal jongeren dat in deze situatie verkeert wordt in de documentaire gevolgd.

De gevolgen van een vader of moeder met kanker blijken verstrekkend. Juist vanwege alle zorg voor de zieke ouder is er vaak weinig aandacht voor hen. Veel van deze pubers, die door hun leeftijd vaak al vol twijfels en onzekerheden zitten, krijgen last van slapeloosheid, eet- of studieproblemen, woede-aanvallen, eenzaamheid of zijn bang voor erfelijkheid. Een klein aantal blijkt zelfs met zelfmoordgedachten rond te lopen, of heeft hier in het verleden serieus over nagedacht.

Lopers voor het Leven

De strijd van jongeren tegen kanker wordt verteld door een jonge en zeer actieve KWF-collectant te volgen, Gilles Kousemaker. Ook wordt er verslag gedaan van de actie 'Lopers voor het Leven'. 40 'lopers voor het Leven' hebben op 4 november de Marathon van New York gelopen. De opbrengst van deze hardloopactie is geheel voor het KWF en wordt geschat op 200.000 gulden. De voorbereidingen van de hardlopers, zoals de trainingen en de Marathon van Amsterdam komen in de documentaire uitgebreid aan bod.
Dolf Jansen, 'de snelste cabaretier van Nederland', heeft in de voorbereidingen van de Lopers voor het Leven een promotionele rol vervuld. In de documentaire is hij een belangrijke bindende factor.


---

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie