Publiek debat over de Pil van Drion in Rode Hoed Amsterdam

Bron: Ingezonden persbericht
Ingezonden persbericht

PERSBERICHT / uitnodiging
voor publiek debat over De Pil van Drion.

Het Humanistisch Verbond en De Vrije Gedachte organiseren op zondag 11 november a.s. het 'Aad van Oosten symposium' met als thema:

De Pil van Drion, ofwel het zelfgekozen einde.
Locatie: De Rode Hoed in Amsterdam
Aanvang: 13.00 uur tot ± 17.00 uur

Heeft de mens recht op zelfdoding? Onder welke omstandigheden is dit maatschappelijk aanvaardbaar en wat zijn de grenzen aan het recht op zelfbeschikking? Welke rol speelt de overheid in dit soort vraagstukken en is het mogelijk voorwaarden te stellen aan het recht op zelfdoding? Mede door de sterke toename van de gemiddelde levensverwachting, die veelal gepaard gaat met een afnemende levenskwaliteit, komt dit onderwerp steeds vaker ter sprake. Het zoeken naar antwoorden op deze vragen zal op 11 november centraal staan.

Onder leiding van prof. dr. Paul Cliteur; Socrateshoogleraar, humanist, en columnist, geeft een aantal sprekers, elk vanuit zijn of haar eigen vakgebied, een reactie op de bovenstaande vragen.

Aan het woord komen onder andere:

-mr. Jacob Kohnstamm, eerste kamerlid voor D66 en voorzitter van de Vereniging voor Vrijwillige Euthanasie
-dr. Henk Vos, vrijdenker, auteur, ethicus en voormalig docent aan de Universiteit van Leiden
-dr. Bert Keizer, verpleeghuisarts, auteur over filosofie, ethiek en geneeskunde'
-dr. Hendrik Kaptein, docent rechtsfilosofie aan de UVA, auteur strafrecht en actief in de advocatuur en ethiek.
Tijdens het tweede deel van de middag vindt een forumdiscussie plaats, waarin een panel bestaande uit onder andere
-Boudewijn Chabot, psychiater, auteur,

-drs. Liesbeth Mulder, voorzitter Humanistisch Verbond,
-Lex Hagenaars, humanist en vrijdenker en

-mr. Roel Bor, voorzitter van De Vrije Gedachte, gevraagd wordt het debat over de zelfgekozen dood verder inhoud te geven. Ook het publiek krijgt hierin ruimschoots de gelegenheid te reageren.

-Liedjesschrijver en zanger Joop Visser zorgt voor de muzikale afwisseling in het programma.
Na het symposium worden de lezingen en belangrijkste reacties gebundeld en gepubliceerd.

Huib Drion gaf in 1992 het startsein voor de discussie met zijn pleidooi om oude mensen de mogelijkheid te geven zelf hun einde te kiezen. Zijn voorstel is hen de beschikking te geven over een middel waarmee ze op aanvaardbare, humane wijze uit het leven kunnen stappen op een moment dat ze dat zelf willen. Zo ontstond de ' Pil van Drion', die in feite staat voor het recht op hulp - of de mogelijkheid tot het beschikken over dodelijke middelen- bij zelfdoding. Begin dit jaar laaide de discussie over dit onderwerp wederom op toen het nieuwe wetsvoorstel over euthanasie goedgekeurd werd. Vlak daarna gaf Minister Borst bovendien aan zich voor te kunnen stellen dat sommige mensen behoefte hebben aan een 'Pil van Drion' en dat we een gezonde maatschappelijke discussie daarover in ieder geval niet uit de weg zouden moeten gaan. Met dit symposium willen het Humanistisch Verbond en De Vrije Gedachte de discussie verder inhoud geven.

-Vandaag dient het hoger beroep van de zaak Brongersma bij het Hof van Amsterdam. Het tv-programma Netwerk besteedt hier vanavond aandacht aan (Ned. 1, 20.30-21.00 uur).
-Aanstaande zaterdag, 10 november wordt het interview van maandag 5 november jl. met Huib Drion herhaald (Ned. 1). Dit interview kunt u ook zien op video tijdens het symposium.

-Sinds 1 november is het boek "Sterfwerk" van Boudewijn Chabot verkrijgbaar. Chabot schrijft hierin over zijn onderzoek naar zelfdoding door mensen bij wie de regie in hun eigen handen lag in plaats van bij een arts.
Kaarten voor publiek a f 17,50 verkrijgbaar aan de kassa of telefonisch reserveren bij De Rode Hoed: (020) 638 56 06.

Kaarten voor de pers zijn gratis, indien u van te voren even doorgeeft dat u komt: svp doorgeven aan : (tijdens kantoortijden:) Annemarie Rohlfs (Communicatie Humanistisch Verbond) tel. (020) 521.90.34: mailto:info@humanistischverbond.nl

(buiten kantoortijden:) Barbara van Offenbeek mailto:voffenbeek@zonnet.nl of per telefoon: 06-21.28.25.11

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: