Agalev vraagt beter sociaal statuut voor parlementairen

Datum nieuwsfeit: 12-11-2001
Agalev (Vlaanderen)

P E R S M E D E D E L I N G
A G A L E V F R A C T I E
K A M E R

Brussel, 12 november 2001

Agalev vraagt een beter sociaal statuut voor parlementairen, niet een hogere uittredingsvergoeding.

Toen op 18 juli 2001 het Bureau van de Kamer besliste de uittredingsvergoedingen van de Kamerleden te verdubbelen, waren de leden van Agalev en Ecolo de enigen die zich hiertegen verzet hebben. Wij werden door niemand gevolgd. Wel pleitten we voor een beter sociaal statuut voor parlementsleden die geen ander beroep uitoefenen. Ook hierin stonden we alleen.
Voor ons is de vraag voor een beter statuut iets anders dan de vraag voor een betere vergoeding of een hogere afscheidspremie.

Door de commotie die dit alles veroorzaakte is, op onze vraag, tijdens de Bureauvergadering van september afgesproken, die beslissing te herzien. Voor Agalev kon het helemaal niet dat iemand met een parlementair mandaat van bvb 3-4 jaar zomaar 24 maanden uittredings-vergoeding zou krijgen, noch dat er geen limiet zou staan op die uittredingsvergoeding.

Het kan voor Agalev dan ook niet dat andere parlementen (bvb de Senaat, het Vlaams Parlement of de Brusselse Raad) zich zouden beroepen op de regeling van de Kamer (die gewijzigd moet worden) om ook in hun Assemblee de uittredingsvergoedingen te verdubbelen.
Evenmin kan de Kamer zomaar eenzijdig, zonder overleg, elementen van het sociaal statuut wijzigen.

Op dit ogenblik moeten we daarentegen meer oog hebben voor de werknemers die in een aantal bedrijven, bvb in de luchtvaartsector, dreigen hun baan te verliezen.

Jef Tavernier
Fractieleider Agalev Kamer