Brand in Landgraaf crime passionell

Datum nieuwsfeit: 12-11-2001
Bron: Politie Limburg-Zuid

Korps: Limburg-Zuid, plaats: Kerkrade 12-11-2001 Politieberichten district Kerkrade (JK - 14.20 uur) Maandag 12 november 2001

Landgraaf; crime passionell
Een felle uitslaande brand verwoestte zaterdag 10 november om 18.35 een uit drie verdiepingen bestaand tussenliggend pand aan de Heerlenseweg in Landgraaf. Op de bovenste twee verdiepingen van dit pand bevonden zich kamers die verhuurd werden. Door de brand liepen ook de beide aangrenzende panden grote schade op. Hoe groot het totale schadebedrag is, is niet bekend.
Ten tijde van de brand was niemand in de panden aanwezig. (betreft inhoud persbericht van zaterdag 10 november jl.)

Naar aanleiding van deze brand stelde de politie een onderzoek in. Daarbij werd die zaterdagavond nog een 31-jarige kamerbewoonster gehoord. Toen tijdens haar verhoor bleek dat haar alibi niet klopte, rezen er zoveel vermoedens tegen de vrouw dat ze die avond nog als verdachte werd aangehouden.
Tijdens het daarop volgende onderzoek bekende de vrouw de brand opzettelijk gesticht te hebben. Als motief gaf ze op dat ze verliefd was geworden op een medekamerbewoner. Toen deze haar avances afwees, werd ze hierover zo kwaad dat ze brand stichtte om hem om die manier terug te pakken.
De vrouw wordt morgen, dinsdag, geleid voor de Officier van Justitie in Maastricht.

Landgraaf; doel omgezaagd
Zondagmorgen werd ontdekt dat een aluminium paal van één van de doelen van de voetbalvereniging RKONS aan de Willem II-laan in Landgraaf was doorgezaagd. Een en ander moet gebeurd zijn in de nacht van zaterdag op zondag. Of door deze vernieling wedstrijden afgelast moesten worden of hoe groot het schadebedrag is, is niet bekend.

Kerkrade; met brandwonden opgenomen
Zondag 11 november brak om 12.50 uur brand uit in de keuken van een woning aan de Platanenstraat in Kerkrade. De 36-jarige bewoner van het pand was op het aanrecht bezig een brander te monteren op een zogenaamde kleine (camping)gasfles. Waarschijnlijk is tijdens die montage een hoeveelheid gas vrij gekomen en in contact gekomen met de gasvlam van de keukengeiser. Een en ander ging gepaard met een ontploffing. Tevens ontstond een brand waardoor de bewoner ernstige brandwonden opliep in zijn gezicht en armen. Hij werd direct overgebracht naar het Atrium en zal van daaruit voor verdere behandeling waarschijnlijk worden vervoerd naar een brandwondencentrum.

Kerkrade; dronken bestuurder
Het tot tweemaal toe geen voorrang verlenen en het slingerend rijgedrag over de Toupsbergstraat was voor de politie aanleiding een 25-jarige autobestuurder uit Kerkrade op zondag 11 november om 13.50 uur te controleren. De man bleek alcohol gedronken te hebben. De blaastest aan het politiebureau gaf een promillage aan van 1,96 reden waarom zijn rijbewijs direct werd ingevorderd.

Kerkrade-Landgraaf; radarcontroles
Zondag 11 november werd tussen 16.15uur en 17.45 uur de snelheid gecontroleerd op de Hamstraat in Kerkrade. Van de 650 gecontroleerde voertuigen reden 180 bestuurder te hard. Vijf van deze bestuurders droegen tevens geen autogordel. De hoogste snelheid bedroeg 83 km/uur. Van 19.55 uur tot 21.55 uur werd de snelheid op de Europaweg-Zuid in Landgraaf gecontroleerd. Van de 90 gecontroleerde voertuigen reden daar 45 bestuurders te hard. De hoogste snelheid bedroeg hier 90 km/uur.
Op beide wegen geldt een maximum van 50 km.

(Bureau Communicatie District Kerkrade; 045-400 20 06)