Spoeddebat WAO over uitvoeringspraktijk Cadans

PERSBERICHT PvdA

Den Haag, 12 november 2001

PvdA VRAAGT SPOEDDEBAT WAO

De Partij van de Arbeid maakt zich ernstig zorgen over de uitvoeringspraktijk van de WAO bij Cadans en heeft hierover een spoeddebat met staatssecretaris Hoogervorst aangevraagd.

Cadans laat volgens berichten in 'De Volkskrant' van 12 november artsen in hun vrije tijd WAO-ers herkeuren zonder dat deze mensen door de arts worden gezien. Artsen krijgen per dossier f. 80,--. Door artsen een financiële bonus te geven op het afraffelen van hun werk, laat Cadans zien WAO-ers niet serieus te nemen. Dit staat volgens de PvdA-fractie in schril contrast met de eisen van zorgvuldigheid, die aan de behandeling van WAO-dossiers moeten worden gesteld.

De PvdA vindt de situatie dermate ernstig dat zij in een spoeddebat van de regering wil vernemen in hoeverre zij op de hoogte is van de praktijk bij Cadans, hoe het overleg met Cadans en het Landelijk Instituut Sociale Verzekeringen (Lisv) is verlopen. Ook wil de PvdA van de staatssecretaris weten welke maatregelen hij in het verleden heeft genomen om bovengenoemde praktijk tegen te gaan en welke maatregelen zijn voorzien om te zorgen dat de herbeoordelingen in de toekomst naar de wens van de Kamer worden uitgevoerd.

Voor nadere informatie: José Smits 06-50 66 10 27