Kamervragen PvdA over aanpassing zetelovereenkomst EOB

Bron: Partij van de Arbeid
Partij van de Arbeid

Den Haag, 12 november 2001

AANVULLENDE VRAGEN VAN DE LEDEN REHWINKEL EN TIMMERMANS (BEIDEN PvdA) AAN DE STAATSSECRETARIS VAN BUITENLANDSE ZAKEN

1. In welke fase bevindt zich het overleg met het Europees 10-rooibureau (EOB) over aanpassingen van de uit 1977 daterende zetelovereenkomst?

2. Wie is/zijn bevoegd tot het afsluiten van zo'n overeenkomst?

3. Is een afgesloten overeenkomst of wijziging daarvan onderhevig aan een ratificatieprocedure?

4. Acht u het mogelijk dat, binnen de nieuwe zetelovereenkomst inzake de mogelijke vrijstelling van belastingheffing door Nederland van inkomen en opbrengsten die uit bronnen buiten Nederland vallen, onderscheid wordt gemaakt tussen enerzijds medewerkers die de Nederlandse nationaliteit hebben of officieel ingezetene van Nederland zijn en anderzijds medewerkers die daartoe niet gerekend kunnen worden?

5. Zo ja, op welke regelgeving en/of jurisprudentie is het maken van een dergelijk onderscheid tussen werknemers binnen een Europese supranationale instelling gebaseerd?