Bedrijfsleven wil aanpak Leeuwarder bereikbaarheid

Bron: Kamer van Koophandel Leeuwarden
Kamer van Koophandel Leeuwarden

Bedrijfsleven wil aanpak Leeuwarder bereikbaarheid

Het bedrijfsleven dringt aan op uitbreiding van de capaciteit van het wegennet in en rond Leeuwarden. Alleen dan kan Leeuwarden haar positie als stedelijk en economisch centrum in Noord-Nederland verder uitbouwen. Dit staat in het rapport 'Visie bereikbaarheid Leeuwarden' dat het verenigd bedrijfsleven Leeuwarden in samenwerking met Goudappel Coffeng BV heeft gemaakt. Deze visie zal worden ingebracht in het verkeersdebat dat recent door de gemeente Leeuwarden is gestart.

Het bedrijfsleven hecht er grote waarde aan dat Leeuwarden op een volwaardige wijze wordt aangesloten op het landelijke en Europese wegennet. Daarmee wordt het vestigingsklimaat van de stad versterkt en kan de stad, als scharnierpunt tussen de twee economische kernzones in Fryslân een belangrijke rol (blijven) spelen in de verdere economische ontwikkeling van Noord-Nederland. Daarom zal zo spoedig mogelijk de verbinding met Groningen en Drachten (via de N31) moeten worden opgewaardeerd tot autosnelweg. Bovendien groeit Leeuwarden voorspoedig door de uitbreidingsplannen op het gebied van woningbouw en bedrijventerreinen. De infrastructuur dient hierop afgestemd te worden.

Het FEC-city gebied en het Spoordok biedt ruimte voor uitbreiding van kantoorruimte en clustering en bundeling van functies. Ook de bestuursgebouwen van de provincie en de gemeente kunnen daar geconcentreerd worden. Een binnenstedelijke ontwikkeling zal bijdragen aan het oplossen van de problematiek van de bereikbaarheid. Voorwaarde is wel dat er een nieuwe vrij liggende westelijke ontsluitingsweg wordt aangelegd naar de Haak om Leeuwarden. Het bedrijfsleven sluit daarbij aan op de inzichten van het Buro van Riet Bakker, die er voor pleit om vanuit de binnenstad een duidelijke ruimtelijke structuur te ontwikkelen.

Verder dringt het bedrijfsleven aan op een onderzoek naar de aanleg van een extra ontsluitingsweg aan de oostkant van Leeuwarden aansluitend op de Anne Vondelingweg. De omvangrijke uitbreidingsplannen aan de zuidkant van Leeuwarden, maar ook de concentratie van het MCL zullen voor extra verkeer zorgen op de nu al overbelaste Drachtsterweg. Dat zal tot grote problemen leiden voor de bereikbaarheid van het bedrijventerrein De Hemrik. Mede daarom wordt gepleit voor het gebruik van busbanen door het vrachtverkeer.

Op dinsdag 13 november a.s. zal om 17.00 uur in het gebouw van de Kamer van Koophandel Friesland de visie worden gepresenteerd en worden aangeboden aan wethouder mevrouw M. Waanders van de gemeente Leeuwarden, aan de heer ir. J.G. Hoogland, HID Rijkswaterstaat Noord-Nederland en een vertegenwoordiger van de provincie Fryslân.

De visie is tot stand gekomen door:

* Bedrijvenvereniging Leeuwarden West

* Bedrijvenvereniging De Hemrik Leeuwarden
* Commerciële Club Leeuwarden

* Leeuwarder Ondernemersvereniging LEON

* Kamer van Koophandel Friesland

* Transport en Logistiek Nederland

* MKB Noord

* VNO-NCW Friesland

* EVO

----

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Klaas van den Berg, beleidsmedewerker van de Kamer van Koophandel, telefoon (058) 2954321.

Ook wordt u van harte uitgenodigd aanwezig te zijn bij de presentatie van het rapport 'Visie bereikbaarheid Leeuwarden' op dinsdag 13 november a.s. in het gebouw van de Kamer van Koophandel Friesland, Heliconweg 62 te Leeuwarden. Het programma is als volgt:

17.00 uur Ontvangst
17.05 uur Welkom en korte schets van de aanleiding van de visie door Eric Jansen, directeur
Kamer van Koophandel
17.10 uur Presentatie van de inhoud van het rapport door Henk Tromp, projectleider Bureau
Goudappel Coffeng
17.25 uur Overhandiging rapport door Eric Jansen aan gemeente, provincie en
Rijkswaterstaat met aansluitend een eerste reactie van de gemeente 17.30 uur Gelegenheid tot het stellen van vragen 17.45 uur Afsluiting