FNV protest tegen sluiting van postvestigingen en banken

Datum nieuwsfeit: 13-11-2001
Bron: FNV
FNV

FNV protest tegen sluiting van postvestigingen en banken Regio Zuidwest - (rene.debont@vc.fnv.nl)

De FNV is zeer verontrust over het verdwijnen van de balieservice bij veel banken en postkantoren. Met name ouderen en visueel gehandicapten dreigen hiervan de dupe te worden. De FNV ondersteunt de acties van de ouderenbonden om de dienstverlening te verbeteren en roept haar leden op aan de onderstaande acties deel te nemen.

Bankenactie
Op 13, 14 en 15 november a.s. vindt er een meldactie plaats van 10.00 tot 17.00 uur. Iedereen die klachten heeft over banken kan deze doorgeven via telefoonnummer 030 - 2330066. Vóór die tijd hebben er gesprekken plaatsgevonden met de hoofdkantoren van grotere banken over de consequenties van hun beleid voor ouderen. Indien uit de meldactie zaken naar voren komen die niet stroken met wat de banken hebben verteld, worden deze aan de banken voorgelegd. Als deze actie niet tot de gewenste resultaten leidt, zal worden bezien of verscherping van actie (actie 'Pin op de neus') geboden is.

Actie Postagenten
In april 2001 heeft de Tweede Kamer een nieuw postvestigingsplan van Postkantoren BV goedgekeurd. Dit plan behelst een vermindering van 700 postkantoren met een volledig assortiment aan post- en bankzaken. Voor eenvoudige post- en bankhandelingen komen er 1000 extra verkooppunten bij. Op 1200 postagentschappen blijven de meeste posthandelingen mogelijk, maar is het onzeker of men er ook terecht zal kunnen voor het opnemen van geld.

De ouderenbonden hebben hun afdelingen opgeroepen om hun klachten over de vermindering van de dienstverlening aan de postvestigingen door te geven. Met de Postbank is afgesproken dat alle geïnventariseerde knelpunten stuk voor stuk worden doorgenomen.

Heeft u ook klachten over de vermindering van dienstverlening? Neem dan contact op met de plaatselijke afdelingen van een van de ouderenbonden of schrijf zelf een brief naar de postvestiging ter plaatse. Stuur van deze brief een kopie naar: FNV - SUGO, Postbus 8456, 1005 AL AMSTERDAM.

Meer nieuws? Ga naar www.fnv.nl/zuidwest .