Ondernemers helpen beveiliging bedrijfsterreinen Rotterdam

Datum nieuwsfeit: 13-11-2001
Bron: Kamer van Koophandel Rotterdam
Kamer van Koophandel Rotterdam

Ondernemers participeren in beveiliging bedrijfsterreinen

Tientallen ondernemers op de bedrijfsterreinen Waalhaven-Zuidzijde, Distripark, Driemanssteeweg en Overhoeken willen actief deelnemen in de collectieve beveiliging van hun bedrijfsterrein. Dit is het tussentijdse resultaat van een initiatief van de Belangengroep Ondernemingen Rijnmond ( BOR ) samen met de KvK Rotterdam.

Criminaliteitspreventie is vandaag de dag een belangrijk onderwerp geworden, ook op bedrijfsterreinen. Steeds meer ondernemers gevestigd op bedrijfsterreinen treffen maatregelen om de criminaliteit een halt toe te roepen. Één op de drie bedrijven is jaarlijks het slachtoffer van de een of andere vorm van criminaliteit. De schadepost op jaarbasis bedraagt landelijk gezien 1.5 à 2 miljard gulden. Preventie helpt en uit zich onder meer in lagere verzekeringspremies, minder ergernis, minder directe en indirecte schade.
Naast individuele maatregelen die elke ondernemer treft, is collectieve bedrijfsterreinbeveiliging een extra wapen in de strijd. De ervaring leert dat vanaf het moment dat een bedrijfsterrein collectief wordt beveiligd de misdaadcijfers met 60 a 70% dalen. Daarom heeft de Belangengroep Ondernemingen Rijnmond ( BOR ) samen met de Kamer van Koophandel Rotterdam ondernemers geïnteresseerd voor het maken van een collectief beveiligingsplan voor de terreinen Waalhaven
- Zuidzijde, Distripark, Driemanssteeweg en Overhoeken. In juli zijn ruim 600 ondernemers aangeschreven met de vraag of zij behoefte hadden aan een dergelijk plan. Binnen enkele dagen reageerden bijna 140 ondernemers positief. Reden genoeg voor BOR en KvK om meerdere beveiligingsbedrijven te vragen een beveiligingsplan in te dienen. Uiteindelijk is gekozen voor het plan van de HavenBeveiligings Dienst ( HBD Total Security).
Enige weken terug is dit plan aan een grote groep ondernemers gepresenteerd en door hen met enthousiasme ontvangen. Alle ondernemers zijn vervolgens benaderd met de vraag om daadwerkelijk - en dus ook financieel - mee te doen. Gemeenten en politie staan ook vierkant achter het plan en zullen meewerken aan een veiliger omgeving. Met het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam zal worden gesproken over een financiële bijdrage van die kant aan dit collectieve project.

Meer informatie: drs. Jan Meijer, 010-405 7646.