Horecavoorzitter verwacht nullijn voor CAO

Datum nieuwsfeit: 13-11-2001
Koninklijk Horeca Nederland

Persbericht 13 november 2001

Horecavoorzitter verwacht nullijn voor de cao

Woerden - 13 november 2001 - Als het kabinet voor het bedrijfsleven geen substantiele lastenverlichting realiseert, is voor verhoging van de cao-lonen volgend jaar geen enkele ruimte. De voorzitter van Koninklijk Horeca Nederland, de heer Jan Geenemans, heeft dat dinsdagochtend meegedeeld tijdens de opening van het jaarcongres van zijn organisatie in Maastricht. Volgens de heer Geenemans is het middeld bedrijfsrendement in de horeca dit jaar voor het eerst in lange tijd negatief. Voor volgend jaar is hij evenmin erg positief.

"De harde cijfers geven daar ook geen enkele reden toe. Daarnaast ervaar ik het gebrek aan realiteitszin bij met name de overheid en sommige van onze sociale partners als een zorgwekkende handicap voor structureel herstel. Wie nu nog spreekt van een dipje in de economie houdt zich bezig met sprookjes voor de publieke tribune", aldus de heer Geenermans. Volgend jaar moeten horecabedrijven blij zijn als zij hun kostenstijging kunnen goedmaken. Verdere groei zit er volgens hem niet in.

De kosten moeten volgens hem snel omlaag en de overheid dient daar een voortrekkersrol in te vervullen. Onder meer moeten de onnodig hoge reserves in de WW- en WAO-fondsen worden afgebouwd. De overschotten moeten ver volgens terugvloeien naar de werkgevers. Tevens pleitte hij voor minder overheidsbemoeienis bij de uitvoering van de WAO en voor meer verantwoordelijkheid van de individuele werknemer.

"We zitten in een prijsspiraal, die behoort bij een extreme hoogconjunctuur, die we waarschijnlijk in jaren niet meer zullen meemaken. Toch moeten onze kosten snel omlaag. Er is dringend behoefte aan een op de nieuwe situatie aangepast beleid", aldus de heer Geenemans. Tevens waarschuwde hij nog eens voor het eerste economisch effect van de invoering van de euro. "Ik verwacht, dat de consument met een nieuwe munt op zak een terughoudend bestedingspatroon zal vertonen. Hij is immers zijn referentiekader kwijt. In het bijzonder op plaatsen als horeca en detailhandel waar hij zelf moet afrekenen en meerekenen" . Dit effect wordt volgens hem zwaar onderschat.

Voor meer informatie:
Koninklijk Horeca Nederland afd. Communicatie & Persvoorlichting 0348 489 456