Doorbetaald rouwverlof voor speelgoed en cadeauwinkels

Datum nieuwsfeit: 13-11-2001

FNV BONDGENOTEN

Doorbetaald rouwverlof voor speelgoed en cadeauwinkels

FNV Bondgenoten heeft een nieuw CAO-akkoord bereikt voor de medewerkers in de gemengde - en speelgoedbranche. De CAO gaat in op 1 oktober 2001 jongstleden en heeft een looptijd van een jaar.

Nieuw zijn de afspraken over palliatief- en rouwverlof. Werknemers krijgen in de nieuwe CAO doorbetaald vrij voor stervensbegeleiding en rouwverwerking. Werknemers kunnen hierover, bijvoorbeeld over de duur van de periode, afspraken maken met hun werkgever.

Volgens de nieuwe CAO krijgen de werknemers er op 1 december 2001 vier procent loon bij. Medewerkers in de laagste loonschalen krijgen op 1 juli 2002 een extraatje, in de vorm van een extra periodiek, wat neerkomt op ongeveer 1,5 procent loonsverhoging. Hulpkrachten (mensen met een contract van 12 uur of minder) zullen gefaseerd onder de CAO gaan vallen. In de CAO is ook geregeld dat uitzendkrachten die in deze branche werken niet minder mogen verdienen dan de eigen medewerkers.

De ongeveer 20.000 medewerkers in deze branche zijn werkzaam bij bedrijven als Blokker, Xenos, de Marskramer, Bart Smit en Intertoys.

Meer informatie:
Karin Heijnsdijk, bestuurder FNV Bondgenoten, 06-22456066 Ingrid van den Berg, voorlichter FNV Bondgenoten, 030-2738478

13 nov 01 16:23