Kamercommissie Defensie bezoekt Marechaussee

Ministerie van Defensie

Kamercommissie bezoekt Marechaussee

12-11-2001

Leden van de Vaste Kamercommissie voor Defensie brachten vandaag (12 november) een werkbezoek aan de Koninklijke Marechaussee. De Kamerleden Albayrak, Van Den Doel, Harrewijn, Van 't Riet en Valk bezochten het Opleidingscentrum Koninklijke Marechaussee (OCKMar) in Apeldoorn en de Brigade Speciale Beveligingsopdrachten (BSB) in Soesterberg.

In Apeldoorn werden de kamerleden ontvangen door de commandant van het Opleidingscentrum, kolonel B.W. Hoperus Buma. De kamerleden werden ondermeer gebriefd over de knelpunten van het Opleidingscentrum, met name op het gebied van instructeurs en infrastructeur. In een praktijksituatie in een politiestraat werd een kroegruzie nagespeeld waaraan de kamerleden konden deelnemen als marechaussee of als oproerzaaier. Na afloop spraken de kamerleden met zowel instructeurs als leerlingen van het OCKMar.

Bij de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten (BSB) werden de kamerleden ontvangen door de commandant, majoor L. Hendriks en gebriefd over taken en werkwijze van het korps. Tijdens een zogenoemde Static Show kregen de leden van de Vaste Kamercommissie demonstraties te zien van een arrestatieteam, observatieteam en persoonsbeveiligingteam.