Kabinetsvoorstel Accountantswetgeving volstrekt overbodig

MKB Nieuws, bericht

13-11-2001
Kabinetsvoorstel Accountantswetgeving volstrekt overbodig

MKB-Nederland vindt dat het Kabinetsstandpunt over de Evaluatie van de Accountantswetgeving voorstellen bevat die ondernemers in het midden- en klein-bedrijf een slechte dienst bewijzen. De voorstellen van het Kabinet ontnemen het midden- en kleinbedrijf een in de wet geregelde accountant, die volledig bevoegd is. Het afzonderen van de controlefunctie, het wettelijk regelen van alléén dat onderdeel van het accountantsvak en het voorbehouden van deze wettelijke taak aan een nieuwe certificeringsbevoegde accountant\', zal voorts leiden tot lasten-verzwaring voor het midden- en kleinbedrijf. MKB-Nederland vindt de Kabinets-voorstellen dan ook volstrekt overbodig. Dit stelt MKB-Nederland in reaktie op het Kabinetsstandpunt, dat is verschenen als reactie op het evaluatie-onderzoek Accountants-wetgeving door bureau Berenschot.

MKB-Nederland verbaast zich er overigens over, dat nu wordt voorgesteld de wettelijke regeling van het accountantsberoep en de structuur van de sector in verregaande mate aan te passen. Het onderzoek van het genoemde bureau Berenschot bevat daarvoor geen enkele aanleiding. De conclusie van dat onderzoek luidde, dat er geen enkele noodzaak bestond de wetgeving aan te passen.

Het voorstel van het Kabinet om een wettelijke regeling van het accountantsberoep te beperken tot de publieke waarborging van de controle voor de ongeveer 9.000 grotere controle plichtige bedrijven is niet nieuw. Het voorstel heeft een hoge mate van gelijkenis met het voorstel dat in 1997 bij het tot stand komen van de huidige wet door de Tweede Kamer is afgewezen.

MKB-Nederland was en is van oordeel dat óók voor het midden- en kleinbedrijf in de toekomst een goede wettelijke regeling van het accountantsberoep noodzakelijk is voor de functies die worden aangeboden. Voorstellen die naar gelang de omvang van een bedrijf al dan niet wettelijke eisen stellen aan een accountant, wijst MKB-Nederland af.

Informatie: mr. M.H.P. Braakman