Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Trends waarneembaar in Nederland na 11 september

Datum nieuwsfeit: 14-11-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

EURO RSCG WORLD-WIDE

Trends waarneembaar in Nederland na 11 september

Trends waarneembaar in Nederland na 11 september, aldus onderzoek door Euro RSCG Worldwide

New York - Om consumentensentiment en trends op te sporen als gevolg van de gebeurtenissen op 11 september, heeft Euro RSCG Worldwide een enquête gehouden onder 1500 Europese respondenten, waaronder 400 Nederlanders, om na te gaan hoe hun leven is veranderd na 11 september. Dezelfde enquête is ook in de VS uitgevoerd onmiddellijk na de aanvallen.

Het onderzoek werd geleid door Marian Salzman, Global Director of Strategy and Planning van Euro RSCG Worldwide. Salzman woonde en werkte van 1996 tot 1998 in Nederland en wilde de invloed onderzoeken die de aanvallen op 11 september hadden op het land waar ze eerder had gewoond. Haar bestseller 'Next: Trends for the Near Future' werd 1997 uitgegeven door Anthos, een Nederlandse uitgever.

'De statistieken voor Nederland tonen aan dat, hoewel Europa zich langzaam tot een eenheid smeedt door de introductie van de euro en het openstellen van grenzen binnen Europa dat de bevolking van ieder land zijn individualiteit behoudt en een eigen kijk heeft op de gebeurtenissen in de wereld,' zei Salzman. 'We zagen dat de Nederlanders zich over het algemeen veiliger voelen dan hun mede-Europeanen, en dat ze ook meer medeleven tonen en steun bieden aan de VS na de terroristische aanvallen.'

Europeanen zeggen, over het algemeen, dat ze zich veilig voelen. In totaal 78% van de respondenten zegt dat zij zich 'veilig' of 'redelijke veilig' voelen in hun eigen land. Een groter aantal (96%) Nederlanders zegt zich 'veilig' of 'redelijke veilig' te voelen, significant meer dan andere Europese respondenten. De reden voor dit gevoel van veiligheid is volgens de Nederlanders: 'Hoewel we een rol van betekenis spelen in het westen, is ons land te klein om een interessant doelwit te zijn voor terroristen.'

De Franse respondenten steunen de betrokkenheid van hun land in de oorlog het meest; 66% is het eens met de antiterreur campagne in Afghanistan. De Nederlanders en Engelsen staan hierin op de tweede plaats; in beide landen is 62% voor de oorlog.

Respondenten in Nederland en het VK beantwoorden vragen over de aanvallen op 11 september ongeveer gelijk. 65% van de respondenten in het VK en 55% van de Nederlandse respondenten zeggen dat Amerika dit niet had verdiend ondanks de wereldwijde kritiek op hun buitenlandse beleid. De Nederlanders liggen dichter bij het Europese cijfer van 54%. Een reden kan zijn dat oudere Nederlanders en Britten zich nog de Tweede Wereldoorlog herinneren, waardoor ze zich sterker met de VS verbonden voelen. Eén Nederlander zei hierover: 'Ik geloof dat de generatie van voor de oorlog zeer solidair is met Amerika.' Hoewel jongere Nederlanders en Britten de oorlog niet hebben meegemaakt, is het gevoel daarover wel aan hen doorgegeven.

Hoewel eerdere gegevens lieten zien dat de aanvallen het Amerikaanse eetgedrag beïnvloedden - er werden meer snacks en 'troosthapjes' geconsumeerd hadden de aanvallen nauwelijks invloed op het eetgedrag van de Nederlanders. Slechts 5% gaf enige veranderingen aan, misschien omdat ze voedsel meer zagen als 'brandstof' en niet, zoals de Amerikanen, als emotionele steun. Een kwart van de Franse respondenten gaf wel een verandering in hun eetgewoonten aan; men at meer kaas.

Op het gebied van technologie-uitgaven antwoorden de Nederlanders, Britten en Fransen aan dat ze misschien meer zouden uitgeven. Bijna eenvijfde van de Nederlanders en Fransen (respectievelijk 19% en 20%) zei dat ze van plan waren een computer te kopen, en 11% zei dat ze mobiele telefoon zouden kopen. De statistieken over Nederlanders en Britten over het kopen van een nieuwe auto liggen ook hoger dan het Europese gemiddelde (respectievelijk 13% en 21% tegenover 12% gemiddeld in Europa). Het populairste elektronische consumentenartikel is de CD: 26% van de Europeanen gaat zijn muziekcollectie uitbreiden. Het cijfer voor Nederland is het hoogst, namelijk 33%.

In antwoord op hoe hun dagelijks leven is beïnvloed, zeiden de Europese respondenten dat hun leven weliswaar was veranderd, maar niet zo sterk als dat van de Amerikanen. 63% van de Amerikanen zegt dat ze zich meer op de familie gaan richten terwijl dat cijfer voor Europa 50% is; 18% van de Amerikanen zegt meer thuis te zullen blijven tegenover 12% van de Europeanen. In sommige gevallen melden Europeanen drastischer veranderingen dan Amerikanen, hoewel die verschillen zeer regionaal zijn. Enkele voorbeelden: 22% van de Italianen eet meer tegenover 14% van alle Europeanen en Amerikanen, en 21% van de Italianen weigert werk waarbij men moet vliegen, tegenover 10% van Europeanen en 6% van de Amerikanen.

De aanvallen hebben, in vergelijking, weinig invloed op het dagelijks leven van de Nederlanders. Slechts 4% zegt vaker te zullen thuis blijven tegenover 12% van alle Europeanen; 3% zegt harder te gaan werken tegenover 14% van alle Europeanen; 25% zegt minder te zullen uitgeven in de vakantietegenover 38% van alle Europeanen; 11% zegt minder feest te gaan vieren
tegenover 27% van alle Europeanen; 12% gaat meer aan goede doelen geven
tegenover 20% van alle Europeanen, en slechts 4% gaat de vakantie afzeggen
tegenover 12% van alle Europeanen.

Het Noord-Europese hoofdkantoor van Euro RSCG Worldwide staat in Amstelveen, en Sabine van der Velden, Global Strategic Planner, heeft het onderzoek in Europa gecoördineerd. 'Het is interessant om te zien dat het dagelijks leven van Europeanen bijna net zoveel is beïnvloed als dat van de Amerikanen,' aldus van der Velden. 'Het is duidelijk dat de aanvallen ook buiten de VS zeer voelbaar zijn geweest. Net zo interessant is hoe weinig de Nederlanders, als bevolking, geraakt zijn, of beter gezegd hoe weinig hun dagelijkse activiteiten zijn beïnvloed. Hoewel de Nederlanders zeggen zeer mee te voelen met de Amerikanen, zijn ze, als bevolking, praktisch en zien ze in dat ze ver weg wonen van het politieke gevaar. En daarom zijn ze niet bang en zien ze geen noodzaak om hun dagelijkse routine te veranderen.' Naast een kwalitatief onderzoek via het internet, hield Euro RSCG ook een persoonlijke enquête in Nederland. Een aantal opmerkelijke trends kwam naar voren:

Er heerst een idee dat de media zichzelf herhaalde, dat mediadeskundigen weinig inzicht gaven, en dat alles zeer Amerika gericht was:

'Na een tijdje brachten ze geen nieuws meer, maar begonnen zelf nieuws te maken.'

'Het nieuws begon snel te slijten.'

'Na een paar dagen kreeg ik een hekel aan al die zogenaamde deskundigen die hun oppervlakkige mening gaven.'

'Er was geen drie minuten stilte toen de helft van Turkije verdween bij de aardbeving, of toen de oorlog in Bosnië op zn ergst was, of bij een vergelijkbare ramp ergens anders in de wereld. Er is nu al te veel Amerika. Er is altijd te veel Amerika ... '

Het beeld van de Nederlandse multiculturele samenleving werd ook beïnvloed. De Nederlanders maken zich zorgen over hun tolerantie ten opzichte van andere culturen:

'Ik heb een Arabisch uitziende collega , de dag na de aanval kwam ik haar tegen in de lift en iedereen keek haar wat vreemd en onderzoekend aan.'

'Ik zag dat iemand in een winkel niet door een Islamitisch uitziende man geholpen wilde worden.'

'Ik hoorde dat er tegen moslims dingen geroepen werden als 'ga terug naar je eigen land'. Op integratiegebied zijn we weer waar we 20 jaar geleden waren.'

De Nederlanders ervoeren over het algemeen sterke emoties, zowel negatieve als positieve, jegens Amerika:

'Amerika praat nu met andere landen, dat is goed.'

'Eerst dacht ik even dat het wel goed was dat Amerika nu eens ook iets overkwam. Maar dat kwam omdat ik het gebouw alleen als gebouw zag. Later, toen ik alle slachtoffers zag, besefte ik dat het over mensen ging en niet gebouwen. Toen veranderde mijn gevoel. Ik had echt medelijden met die arme mensen, verschrikkelijk.'

'Amerikanen hebben ons bevrijd in WOII. Dat mogen we nooit vergeten.'

Methodologie: deze gegevens zijn onderdeel van het lopende Euro RSCG's Prosumer Pulse programma en betrekt gegevens van ruim 1300 on-line interviews die van 2-5 november werden gehouden, o.a. in het Italiaans, Frans, Nederlands, Duits en Engels, in Italië, Frankrijk, Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië. Deze steekproef, samengesteld door Proactive International voor Euro RSCG Worldwide, is representatief voor alle Europeanen die of thuis of op hun werk on-line kunnen gaan. Ongeveer de helft van alle Europeanen heeft een internetverbinding. Prosumer Pulse houdt ook een lopend onderzoek via IPSOS-Reid, waaronder een aselecte en representatieve steekproef, onder Britse en Franse consumenten, die iedere drie weken worden ondervraagd sinds de gebeurtenissen op 11 september.

Euro RSCG Worldwide is qua grootte het vijfde netwerk van advertentiebureaus en heeft wereldwijd 221 bureaus in 75 landen in Europa, Noord-Amerika, Latijns Amerika, het Zuidzeegebied en het Midden Oosten. Euro RSCG levert advertenties, marketing services, bedrijfscommunicatie en interactieoplossingen aan mondiale, regionale en plaatselijke klanten, o.a. aan Intel Corporation, WorldCom, PSA Peugeot Citroen, Credit Suisse Group, Danone Group, Air France, Yahoo! en LVMH. Het hoofdkantoor van Euro RSCG Worldwide staat in New York en het bedrijf is de grootste unit van Havas Advertising, de op vier na grootste communicatiegroep wereldwijd (Nasdaq: HADV - Euronext Paris SA: HAV.PA).

Wilt u een kopie van alle resultaten of van de enquête in de VS, of wilt u spreken met een medewerker van Euro RSCG Worldwide, neem dan contact op met:

Peggy Nahmany (peggy.nahmany@eurorscg.com) +1 212-886-2041 917-543 00 82

Sloane Lucas (Sloane.lucas@eurorscg.com) +1 212-886-5002

www.eurorscg.com

Peggy Nahmany, +1-212-886-2041, of +917-543-00-82, (peggy.nahmany@eurorscg.com)
, of Sloane Lucas, +1-212-886-5002, (Sloane.lucas@eurorscg.com) , beiden
van Euro RSCG Worldwide.Website: www.eurorscg.com

14 nov 01 15:08

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie