Vervoeren leden en donateurs is geen bedrijfsmatig vervoer

Datum nieuwsfeit: 15-11-2001

Actueel

Geen bedrijfsmatig vervoer in de zin van de Binnenschepenwet als wordt gevaren met leden of donateurs van de vereniging
Bron: Kantongerecht Sneek

Datum actualiteit: 15-11-2001

Het charterschip Eben Haezer wordt in de vaart gehouden door een zeilvereniging. Er wordt gevaren met gasten die hetzij als lid van de vereniging contributie betalen hetzij als donateur een bijdrage. De kantonrechter heeft beslist dat in zo'n situatie er geen sprake is van bedrijfsmatig vervoer in de zin van de Binnenschepenwet. Dat heeft tot gevolg dat voor de schipper geen groot vaarbewijs verplicht is en dat voor het schip zelf geen geldig certificaat van onderzoek is vereist. Zowel de schipper als de zeilvereniging zijn vrijgesproken. Er is geen hoger beroep ingesteld.
Naar aanleiding van deze vonnissen is onlangs een vergelijkbare zaak tegen een Grouster Skûtsjeschipper geseponeerd. Zie ook de uitspraak onder
url(`AD5508'http://www.rechtspraak.nl/uitspraak/show_detail.asp?ui_id= 29080)

Ga naar betreffende uitspraak met nummer: AD5511
(Zie het originele bericht)