Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Achtergronden bij overgang van iBazar naar eBay

Datum nieuwsfeit: 15-11-2001
Bron: Ingezonden persbericht
Zoek soortgelijke berichten
Ingezonden persbericht

Achtergronden bij overname iBazar door eBay

Beste redactie,

Zoals reeds bekend is sinds eind oktober iBazar.nl overgegaan in eBay.nl. Hoe is deze overname tot stand gekomen, wie is eBay, wat houdt deze verandering in voor oude iBazar leden en nieuwe gebruikers? Om antwoord te geven op deze en andere vragen sturen wij u bij deze een persdocument met veel aanvullende informatie over eBay.nl

Perscontacten:

 
eBay Nederland                      Text 100 Public Relations  
Sandra van Wersch                   Jeroen Breuer  
Tel : 020 - 4167248                 Tel: 020 5304338  
(sandra.vanwersch@ebay.com)           (jeroenb@text100.nl) 
iBazar.nl is nu eBay.nl

Op 22 februari 2001 kondigde eBay officieel de ondertekening aan van het akkoord tot overname van iBazar, de Europese pionier op het gebied van Internetveilingen. De transactie werd vervolgens succesvol afgerond op 21 mei 2001. eBay heeft 2.045.000 gewone aandelen uitgegeven en circa 2 $ miljoen in contanten overgemaakt (in totaal circa 125 $ miljoen) om de acquisitie van iBazar te bekostigen.

Sindsdien is de Nederlandse iBazar-site stap voor stap getransformeerd tot eBay.nl. iBazar-leden zijn regelmatig via nieuwsbrieven en informatie op de homepage op de hoogte gehouden van de verschillende veranderingen op iBazar.nl. Zo werd de look & feel van de site stukje bij beetje aangepast en werden er een aantal eBay-functionaliteiten toegevoegd. De looptijd van de veilingen werd bijvoorbeeld afgestemd op de eBay-looptijd. Het voorgaande heeft ervoor gezorgd dat iBazar.nl op 25 oktober jongstleden is overgegaan in eBay.nl. Deze fusie verstevigt de positie van eBay.nl als de Nederlandse marktleider op het gebied van on-line veilingen

Hoe is deze ontwikkeling tot stand gekomen?

Vanaf de lancering van de franse iBazar-site in oktober 1998 heeft de iBazar- groep altijd de volgende missie gehad: het creëren van de grootste on-line community van kopers en verkopers, door het verzekeren van een veilige site, en een simpele en efficiënte afhandeling van transacties. eBay heeft vanaf haar ontstaan in 1995 dezelfde doelstellingen nagestreefd en heeft inmiddels een on-line handelsplaats gecreëerd van wereldformaat.

Het principe van een wereldwijde community impliceert dat iedere eBay-site er hetzelfde uit ziet en dezelfde mogelijkheden heeft. Op deze manier kan iemand die bekend is met de Duitse eBay-site makkelijk zijn weg vinden op de Amerikaanse eBay-site. Vanzelfsprekend wordt de Marketing van de verschillende eBay-sites op lokaal niveau aangewend. Om de fusie technisch af te ronden, was het noodzakelijk om de platformen van iBazar en eBay samen te voegen. Dit betekent dat niet alleen de objecten die op iBazar waren aangeboden, maar ook de accounts van de leden inclusief het opgebouwde feedback profiel, zonder problemen naar de nieuwe Nederlandse eBay-site zijn overgeplaatst. Hiermee is de fusie zowel op organisatorisch als op technisch vlak afgerond en is de Nederlandse eBay site een feit.

Niettemin is de essentie van de site onveranderd gebleven: leden in staat stellen goede zaken te doen, zodat zij allerlei verschillende objecten kunnen verhandelen of zich bijvoorbeeld in een passie, zoals het verzamelen, te verdiepen. Met nieuwe functionaliteiten, in een nog beter beveiligde omgeving zullen de leden zelfs succesvoller zijn.

Deze veranderingen zijn het resultaat van de jarenlange ervaring van eBay in on-line handelen en haar ongeëvenaarde succes op dit gebied. De community van iBazar maakt vanaf nu dus deel uit van de grootste handelscommunity op het Internet ter wereld.

Een nieuwe, nóg effectievere site

Voor de beveiliging van transacties heeft eBay de noodzakelijke voorzieningen getroffen en haar diensten geoptimaliseerd. De afdeling Customer Support voor leden, is 7 dagen per week en 24 uur per dag beschikbaar om alle mogelijke vragen te beantwoorden. Dit betreft specifieke vragen over de veranderingen maar ook vragen over transacties. Er is nu tevens een afdeling Regels en Veiligheid die klachten over leden die zich niet aan de gebruikersovereenkomst houden (en daarmee mogelijk andere leden benadelen) adequaat onderzoekt en afhandelt.

Net als op iBazar zijn er bij eBay drie betalingsmethoden mogelijk: per creditcard, machtiging of overschrijving. Het betalingssysteem van eBay heeft echter meer mogelijkheden dan het systeem van iBazar en is daardoor gebruiksvriendelijker. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk alleen rekeninginformatie over een gewenste periode op te vragen en krijgen leden via de e-mail een factuur toegezonden. De kostenstructuur is op eBay anders geregeld dan op iBazar. Voorheen werd er bij de succesvolle verkoop van een object met een eindprijs van NLG 35 of hoger, een percentage van 3,5% gevraagd met een maximum van NLG 120. Op eBay is de berekening van de verkoopcommissie gebaseerd op een gestaffeld tarief. Er geldt geen maximum maar een aantal schijven die gekoppeld zijn aan de verkoopprijs van het object:
* NLG 0,01 tot NLG 60,00: 5%

* NLG 60,01 tot en met NLG 2500,00: 3.5%

* Vanaf NLG 2500,01: 1,5% Voor de rubrieken auto's, motoren, brommers en scooters geldt een vaste verkoopcommissie. Voor de rubriek onroerend goed hoeft echter geen verkoopcommissie betaald te worden.
Op dit moment vraagt eBay géén aanbiedingskosten, behalve voor de rubriek onroerend goed. Leden dienen wel voor de zogenaamde speciale aanbiedingsopties te betalen. Speciale aanbiedingsopties worden gebruikt als leden hun aanbieding extra willen laten opvallen, zoals bijvoorbeeld vette letters in de aanbieding of de fotogalerij. In de loop van 2002 zullen er wel aanbiedingskosten berekend gaan worden. Hoewel de aanbiedingskosten vrij laag zullen zijn, komen deze de kwaliteit van de community ten goede omdat er uitsluitend objecten worden aangeboden waar mensen daadwerkelijk naar op zoek zijn. Als kopers het gevoel hebben dat de site kwaliteit biedt, zullen verkopers meer transacties van een betere kwaliteit kunnen afsluiten.

Een groot voordeel is dat leden dankzij de wereldwijde community van eBay, die vandaag de dag ruim 37,6 miljoen leden telt, nu de mogelijkheid hebben, om ook internationaal te kunnen verkopen of kopen. Dit geeft verkopers de kans in contact te komen met een groot aantal potentiële kopers, en andersom voor kopers om te kunnen kiezen uit een ongeëvenaarde hoeveelheid producten wereldwijd.

Wie is eBay?

eBay werd in september 1995 in de V.S. opgericht door Pierre Omidyar, een Amerikaan van Franse afkomst. Bestaande uit een gepassioneerde Community van particuliere gebruikers en kleine bedrijven is eBay vandaag de dag de toonaangevende handelsplaats op het Internet voor verkoop en aankoop van goederen en diensten. Een vriendendienst was het begin van eBay's ontstaan. Pierre Omidyar wilde zijn vriendin helpen haar verzameling van zogenaamde Pez-dispensers uit te breiden. Hierdoor kreeg Omidyar het idee een transparante markt te creëren, die voor iedereen en overal in de wereld bereikbaar zou zijn, en waarin de mogelijkheid werd geboden om op een veilige manier elk willekeurig product te kunnen kopen of verkopen.

De missie van eBay is om praktisch iedereen, praktisch overal, te helpen handelen in praktisch alles. eBay is niet alleen een plaats voor verzamelobjecten, petjes en Pez-dispensers. Op elke willekeurige dag worden er miljoenen objecten aangeboden op eBay, verspreid over duizenden rubrieken. Mensen komen naar eBay om alles te kopen en te verkopen, uiteenlopend van praktische zaken tot uitzonderlijke en interessante aankopen - waaronder auto's, sieraden, muziekinstrumenten, foto- en videotoestellen, computers, meubelen en sportartikelen.

In het jaar 2000 werd door de eBay-community wereldwijd voor meer dan 5 miljard dollar objecten gekocht en verkocht. eBay is een van de weinige e-commerce bedrijven dat winstgevend is. De onderneming staat bekend om haar gezonde businessmodel waarbij leden onder andere een bijdrage betalen als een transactie geslaagd is. eBay Nederland is gevestigd in Amsterdam en telt momenteel 17 medewerkers. Kijk voor meer informatie op: www.ebay.nl

Mocht u nog vragen hebben kunt u altijd contact met ons opnemen.

Sanjay Korteweg
Account Manager
Text 100 Public Relations
Global High Technology Public Relations
Van Diemenstraat 164-166, 1013 CN Amsterdam
Tel: +31 20 530 4339 (direct)
Fax: +31 20 530 4331
Email: (sanjayk@text100.nl)
URL: www.text100.com

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie