Symposium voor de opening van het PIN

Datum nieuwsfeit: 16-11-2001
Bron: Ingezonden persbericht
Ingezonden persbericht

Datum: 14-11-2001

Onderwerp: symposium voor de opening van het PIN
PIN (Prohef Informatiecentrum Nederland) vestigt zich in Leeuwarden

Prohef uiterst geschikt voor experimenten in slechtere economische tijden

Op vrijdag 16 november opent de Stichting Prohef samen met de Christelijke Hogeschool Noord-Nederland (CHN) in Leeuwarden het Prohef Informatiecentrum Nederland (PIN). Ter gelegenheid van deze feestelijke gebeurtenis organiseren beide partners een symposium over het nut van Prohef in de te verwachten economisch zwaardere tijden. De CHN en de Stichting Prohef voelen zich bijzonder vereerd, dat het PIN wordt geopend door de gedeputeerde van de provincie Fryslân, de heer P. Bijman en de wethouder van Leeuwarden, mevrouw H. Hafkamp.

Recentelijk nog massaontslagen bij de KPN, een voorspelde stijging van de werkloosheid in 2002, bijna één miljoen mensen in de WAO, dreigende recessies bij onze belangrijkste handelspartner Duitsland en in de Verenigde Staten, onzekere vooruitzichten voor de economische toekomst alom. En ook in het Noorden is het niet alleen meer rozengeur en manenschijn. Directeur Migchelbrink van de NOM (Noordelijke Ontwikkelings Maatschappij) voorspelde kort geleden nog somberder tijden voor de noordelijke economie.

Door omkering van het sociale stelsel beoogt Prohef hier een oplossing voor te bieden.

Tijdens het symposium komen de voordelen van Prohef voor onder meer het openbaar vervoer en de thuiszorg uitgebreid aan de orde. Aan de hand van financiële rekenvoorbeelden geeft geestelijk vader van Prohef, ingenieur Piet van Elswijk, aan wat experimenten in deze sectoren kunnen opleveren.

Van Elswijk zal daarna Kees Arends, directeur Arriva International, aanspreken over de mogelijkheden van Prohef voor het openbaar vervoer. Mogelijke experimenten in het Noorden in overleg met de provincies Groningen en Fryslân en de gemeenten Leeuwarden en Groningen zullen daarbij aan bod komen. Voor de thuiszorg gaat het daarbij om het voordeel van Prohef-experimenten in een situatie van stijgende budgetten van overheidswege voor de gezondheidszorg.

Voor Arriva gaat het over experimenten ­eventueel in samenwerking met NoordNed- in het noordelijke bus- en treinvervoer om het openbaar vervoer in het Noorden sterk te verbeteren. Prohef zou bijvoorbeeld een oplossing kunnen bieden voor de problemen van NoordNed tussen Sneek en Leeuwarden. Door verhoging van de frequentie is dan mischien de perronverlenging in Mantgum helemaal niet nodig.

'Goed banenplan, verkeerd moment' kopte het NRC-Handelsblad nog maar kort geleden ­april 2000- op haar voorpagina over Prohef en de ideeën van Piet van Elswijk. "Hoewel de Nederlandse economie de wind mee heeft, zit voor Piet van Elswijk het tij tegen. Hij wil belangrijke veranderingen in het economische systeem aanbrengen, maar waarom zou men dat doen als daar geen aanleiding voor is?", schreef Herman Staal destijds. Nog maar anderhalf jaar geleden, het kan verkeren, zei Brederode in een ver verleden al.

Voor verdere inlichtingen:

Drs. L. de Hoop D. N. T. Damsma
Hoofd Communicatie en Marketing CHN Coördinator PIN Telefoon: 058-2330543 058-2330400 b.g.g. 058-2674809

Steijger.communications
Media- and Public Relations Consultancy