Uitnodiging publiek debat Arbeid & Zorg in Amsterdam

Bron: Ingezonden persbericht
Ingezonden persbericht

t.a.v. de diverse redacties

Uitnodiging voor tweede publieke debat over
Arbeid & Zorg, getiteld ZORG EN BURGERSCHAP

DATUM, PLAATS en TIJD:
vrijdag 16 november a.s.
Ignatiushuis, Beulingstraat 11 in Amsterdam.

DEBAT ONDER LEIDING VAN
Kitty Roozemond (vice-voorzitter FNV).
MET o.a.
Henk Manschot (hoogleraar wijsbegeerte, in het bijzonder ethiek, aan de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht)

Tijdens dit debat worden de gevolgen verkend van de visie dat zorg krijgen en zorg geven een onmisbaar onderdeel zijn van burgerschap. Waar moet de overheid dan voor zorgen? Is zorgen voor een ander een keuze of een plicht voor burgers? Debat aan de hand van praktijkvoorbeelden. Georganiseerd door het Humanistisch Verbond, de vakcentrale FNV en DISK (i.o.v. Raad van Kerken in Nederland).

ENTREE gratis
RESERVEREN bij het Humanistisch Verbond tel. (020) 521 90 00 of email: (info@humanistischverbond.nl)

In deze tijd van druk, druk, druk en werk, werk, werk, wordt betaalde arbeid (en dan met name goed betaalde arbeid) gezien als een statussymbool. Ook het straatbeeld met de mobiele telefoon geeft de indruk dat mensen zo niet altijd aan het werk, dan toch altijd bereikbaar (moeten) zijn.

Tot een aantal jaren geleden was het anders: de meeste vrouwen stopten met (betaald) werken op het moment dat er kinderen kwamen. Een groot aantal van hen werd actief in het vrijwilligerswerk. Inmiddels zijn er in Nederland meer werkende vrouwen dan niet-werkende vrouwen. Aangezien er nog onvoldoende regelingen bestaan die de combinatie van huishouding, zorgen voor kinderen, werken en vrije tijd goed verdelen over de partners, betekent dit in de meeste gevallen dat vrouwen er taken bij hebben gekregen.

De huidige tijd stelt steeds grotere eisen aan mensen. Op het werk worden prestaties verwacht, iedereen wil graag (ook) een goed ouder en goede partner zijn en daarnaast nog tijd over houden voor familie, vrienden en hobbies en wellicht ook nog voor ouders of buren die hulp nodig hebben. Het is niet altijd even helder en duidelijk welke verwachtingen uit ons zelf komen en welke door de buitenwereld worden opgelegd. Door de grote hoeveelheid verwachtingen en eisen raken mensen uit balans en voelen ze zich overbelast en overspannen. Het aantal jonge vrouwen dat door burn-out in de WAO zit, is nog nooit zo hoog geweest.

Gelukkig is er ook een discussie ontstaan over de mogelijkheden om arbeid en zorg met elkaar te combineren; welke financiële consequenties zou dat moeten hebben en welke bijdrage zou deze combinatie van arbeid én zorg kunnen leveren aan de kwaliteit van onze samenleving.

Meer informatie over het debat bij Yvonne Breuk, directeur Humanistisch Verbond, tel. via het directiesecretariaat, Loes Thewissen, (020) 521 90 20, mailto:l.thewissen@lb.humanistischverbond.nl of via Communicatie, Annemarie Rohlfs, tel. (020) 521 90 34, mailto:a.rohlfs@lb.humanistischverbond.nl

Algemeen telefoonnummer Humanistisch Verbond: (020) 521 90 00. http://www.humanistischverbond.nl/