Wijziging televisiepakket en radio/televisie Maasdriel

Datum nieuwsfeit: 16-11-2001
Bron: UPC N.V.
UPC N.V.

Wijziging televisiepakket en radio/televisie frequenties Maasdriel

Schiphol-Rijk, 31 oktober 2001 - In de gemeente Maasdriel zal op 5 november a.s. een aantal wijzigingen in het televisiepakket plaatsvinden. Tegelijkertijd zal er in een deel van de gemeente een wijziging van zowel radio- als televisiefrequenties plaatsvinden. UPC informeert haar klanten over de wijzigingen via een persoonlijke brief, een advertentie in een huis-aan-huisblad, het UPC Infokanaal, teletekst en de website (www.upc.nl).

Samenstelling van het televisiepakket
In de gehele gemeente Maasdriel zal een aantal wijzigingen in het televisiepakket worden ingevoerd naar aanleiding van het jaarlijkse advies van de Programmaraad Gelderland Zuid en het UPC distributiebeleid. De Programmaraad adviseert UPC Nederland over de samenstelling van het basispakket: de eerste 15 tv-zenders. Hiervan maken in ieder geval deel uit:

· de drie landelijke publieke omroepen (Nederland 1, 2 en 3)
· de Nederlandstalige Belgische publieke omroepen (VRT 1 en Ketnet/CANVAS)

· de lokale publieke omroep en de regionale publieke omroep Verder heeft de programmaraad Discovery Channel, ARD, CNN, RTL4, BBC1, Net5/kindernet, MTV en TV5 in het basispakket geadviseerd. UPC Nederland heeft dit advies overgenomen. De Programmaraad moet bij het uitbrengen van het advies rekening houden met het feit dat het basispakket een pluriforme samenstelling moet hebben. UPC Nederland kan slechts om zwaarwegende redenen afwijken van dit advies.

UPC Nederland is verantwoordelijk voor de samenstelling van de overige tv-zenders in het standaardpakket. Dit zijn alle zenders in het televisiepakket die boven het basispakket van 15 tv-zenders doorgegeven worden. UPC heeft de nieuwe aanpak voor de samenstelling van het standaardpakket televisie vastgelegd in een beleid de 'Kabeltelevisienota'. De kabeltelevisienota bestrijkt de volgende onderwerpen: de rol van de programmaraad, de aanvraagprocedure, de uitgangspunten voor de samenstelling van het standaardpakket en het distributie- en vergoedingenbeleid. Voor de samenstelling van het standaardpakket dat vanaf 5 november zal worden aangeboden heeft UPC gewerkt volgens de principes die in deze nota beschreven staan.

Wijzigingen in samenstelling standaardpakket
In de hele gemeente Maasdriel worden The Box en MTV worden aan het televisiepakket toegevoegd. MBC en Rai Uno worden niet langer doorgegeven.

Frequentiewijziging in Alem, Hoenzadriel, Kerkdriel en Velddriel Op dit moment bestaan er twee verschillende radio- en televisiepakketten binnen de gemeente Maasdriel. Vanaf 5 november zal iedereen binnen de gemeente hetzelfde radio- en televisiepakket ontvangen. Om hetzelfde radio- en televisiepakket in de gehele gemeente aan te bieden, is een frequentiewijziging noodzakelijk in Alem, Hoenzadriel, Kerkdriel en Velddriel. Daarom zullen daar op 5 november 2001 omstreeks 9.00 uur alle radio- en televisiezenders van frequentie wijzigen.

Radio- en televisiezenders opnieuw instellen
De frequentiewijziging houdt in dat alle radio- en televisiezenders verplaatst zullen worden naar een ander frequentie. UPC verzoekt haar klanten dan ook de radio, televisie en videorecorder opnieuw in te stellen om alle zenders te kunnen blijven ontvangen. UPC Nederland informeert haar klanten op verschillende manieren. Twee weken voor de frequentiewijzigingen krijgen de klanten een brief. Bovendien krijgt iedereen een handig frequentie-overzicht waarop de nieuwe zendertabel met bijbehorende frequenties vermeld staat. Daarnaast brengt UPC Nederland haar klanten via een advertentie in 'De Toren' op de hoogte van de wijzigingen. Voor vragen kunnen klanten terecht bij een speciaal, gratis informatienummer: 0800 023 12 54. Klanten met een ACI-geschikt tv-toestel kunnen automatisch de zenderindeling installeren. ACI is een extra service die op tv-toestellen geboden wordt om automatisch de zenders in de frequentievolgorde van de kabelmaatschappij op de televisie te installeren.

Wij zijn ons ervan bewust dat de frequentiewijziging enig ongemak met zich meebrengt. De klanten in Alem, Hoenzadriel, Kerkdriel en Velddriel zullen echter vanaf de frequentiewijzigingen een groot aantal nieuwe radio- en televisiezenders ontvangen, zodat zij dan hetzelfde televisiepakket hebben als in de rest van de gemeente Maasdriel.

Wijzigingen radio- en televisiepakket als gevolg harmonisatie In Alem, Hoenzadriel, Kerkdriel en Velddriel zullen, naast The Box en MTV, de volgende televisiezenders als gevolg van het gelijktrekken van de televisiepakket toegevoegd worden: BBC1, BBC2, TRT en het UPC Infokanaal. De televisiezenders National Geographic, BBC World, SAT1 en Rai Uno worden niet langer doorgegeven.
In Alem, Hoenzadriel, Kerkdriel en Velddriel zullen de volgende radiozenders als gevolg van het gelijktrekken van de televisiepakket toegevoegd worden: Colorful Radio, Concertzender, Noordzee FM, ID&T Radio, Studio Brussel, BBC3, Deutschlandfunk en Arrow Classic Rock. De twee radiozenders VRT Radio3 en BFBS zullen niet langer doorgegeven worden.

Zenderoverzicht
In de bijlage staat het tv-pakket in de gemeente Maasdriel, inclusief nieuwe frequenties, vanaf 5 november.

UPC Nederland
UPC Nederland is onderdeel van het beursgenoteerde United Pan-Europe Communications (AEX en NASDAQ) en is met zo'n 2,2 miljoen klanten de toonaangevende aanbieder op het gebied van geavanceerde media- en telecommunicatiediensten in Nederland. Op de consumentenmarkt voert UPC Nederland diensten op het gebied van internet (chello), telefonie (Priority Telecom) en radio & tv. Hiervoor beschikt UPC Nederland in Noord-Holland, Zuid-Holland, Friesland, Gelderland, Flevoland en Noord-Brabant over hoogwaardige breedbandnetwerken. Voor meer informatie: www.upc.nl.

www.upc.nl persberichten wijziging televisiepakket en radio/televisie frequenties maasdriel Laatste wijziging sinds: 02.11.2001