Sluiting Wartsila Zwolle onbegrijpelijk en onverteerbaar

CNV BEDRIJVENBOND

CNV: Sluiting Wartsila Zwolle onbegrijpelijk en onverteerbaar

EMBARGO TOT 12.05 uur!

'Onbegrijpelijk en onverteerbaar.' Dat is de kwalificatie die vakgroepbestuurder Theo Katerberg van CNV Metaal en elektro geeft aan de voorgenomen sluiting van de Zwolse Wärtsilä-fabriek. Voor einde 2003 dreigen 700 arbeidsplaatsen te vervallen en een veelvoud in de toeleverende industrie in de regio.

De directie van de dieselmotorenfabriek maakt vanochtend aan het personeel bekend dat de productie vanuit Zwolle wordt overgeheveld naar Italië. Volgens de bedrijfsleiding ten gevolge van een ingestorte afzetmarkt voor dieselmotoren ten behoeve van de scheepsbouw en energiecentrales.

'Wij zullen op zeer korte termijn met de directie om de tafel gaan zitten om te praten over een sociaal plan. Wat ons betreft zorgt Wärtsilä maar voor nieuwe werkgelegenheid in de Zwolse regio. Want de negatieve gevolgen van een verhuizing zijn echt enorm.', stelt Katerberg. 'Dan praat je over de effecten op mogelijk twee- tot drieduizend arbeidsplaatsen in de wijde omgeving.'

Vanmiddag om 13.30 uur houden de vakbonden een persconferentie in de Wärtsiläfabriek, Hanzelaan 95, Zwolle.

LET OP EMBARGO,LET OP EMBARGO,LET OP EMBARGO,LET OP EMBARGO

Meer inlichtingen:
Theo Katerberg (vakgroepbestuurder): 06 - 51 60 20 33 Wouter de Jong (persvoorlichter): 030 - 6 348 243

Houten, november 2001

16 nov 01 10:24