Resultaten NIZW-inventarisatie toepassing in de jeugdzorg

Datum nieuwsfeit: 16-11-2001
Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn

Persberichten :

Casemanagement in beeld

Resultaten van NIZW-inventarisatie naar toepassing in de jeugdzorg

16 november 2001

De vernieuwing van de jeugdzorg is in volle gang. Tijdens dit veranderingsproces komen nieuwe vragen naar voren en komen bestaande vragen in een ander daglicht te staan. Actueel is de vraag naar de toepassingsmogelijkheden van casemanagement in de jeugdzorg. Bij de ontwikkeling van het nieuwe stelsel stonden drie uitgangspunten voor het casemanagement centraal. Dit waren: het realiseren van de zorg die het beste aansluit bij de behoefte van de cliŽnt, het bevorderen van continuÔteit en samenhang in de zorg en het toetsen van de kwaliteit ervan. Hoe geven Bureaus Jeugdzorg op dit moment inhoud aan casemanagement? Hierover gaat Casemanagement in beeld, dat onlangs verschenen is bij het Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn / NIZW.

Telefonisch onderzoek
Casemanagement in beeld is het resultaat van een telefonisch onderzoek naar de actuele stand van zaken rond casemanagement in de Bureaus Jeugdzorg. Aanleiding voor deze inventarisatie is het feit dat bij de opbouw van het nieuwe stelsel jeugdzorg nog weinig aandacht is besteed aan de functie van casemanager. Bij het onderzoek is gekeken naar casemanagement in de vrijwillige jeugdzorg. Van de dertig regio's die de Nederlandse jeugdzorg kent, hebben er 28 meegewerkt aan het onderzoek.

Inhoud
Bureaumanagers en stafmedewerkers van de deelnemende Bureaus Jeugdzorg beantwoordden vragen als: in welke vorm en met welk doel wordt casemanagement ingezet? Wat is de positie ervan? En vinden respondenten het huidige aanbod aan casemanagement toereikend om te voorzien in de hulpvragen en hulpbehoeften van de cliŽnten? Naast de resultaten van de belronde presenteert de auteur in Casemanagement in beeld een plaatsbepaling en verheldering van het begrip casemanagement.

Knelpunten
Uit het onderzoek blijkt dat de rol van het casemanagement binnen de jeugdzorg nog niet volledig is uitgekristalliseerd. Ondervraagde bureaumanagers van de Bureaus Jeugdzorg brengen verschillende knelpunten naar voren. Zo stelt een van de ondervraagden: `De vrijwillige casemanager heeft nauwelijks bevoegdheden en loopt daardoor structureel achter de feiten aan. Dan wordt casemanagement een administratieve aangelegenheid. Kerntaak van de casemanager hoort belangenbehartiging te zijn, maar dat is in de nieuwe wet niet gewaarborgd.' Een ander merkt op: `Het stelsel is ontwikkeld volgens een medisch model, maar jeugdproblematiek is anders dan medische problematiek. Alle functies zouden nog een keer apart bekeken moeten worden in relatie tot het casemanagement.'

Doelgroep
Casemanagement in beeld is geschreven voor leidinggevenden in de jeugdzorg. Ook voor mensen uit de dagelijkse omgeving van kinderen, zoals leerlingbegeleiders en mentoren, en voor medewerkers in de geÔndiceerde jeugdzorg biedt het boek interessante informatie.

Bestellen
Casemanagement in beeld. Quick scan naar toepassing in de Bureaus Jeugdzorg is geschreven door Renťe Menger en kost f 24,50 (§ 11,75 vanaf 1 januari 2002). ISBN 90-5050-943-6 en E 22891. Verkrijgbaar via de boekhandel en te bestellen bij NIZW / Uitgeverij, Postbus 19152, 3501 DD Utrecht, telefoon (030) 230 66 07, fax (030) 230 64 91, e-mail (bestel@nizw.nl).

Afdeling Verkoop, e-mail: (bestel@nizw.nl)

Laatste update: 16 november 2001