Netwerk Notarissen introduceert gratis Service Certificaat

Ingezonden persbericht

Baarn, 16 november 2001

Netwerk Notarissen introduceert gratis Service Certificaat

Vanaf vandaag krijgen cliënten van Netwerk Notarissen na ondertekening van een akte een Netwerk Notarissen Service Certificaat uitgereikt. Met dit certificaat krijgen zij het recht om na drie tot zes jaar (het aantal jaren kan verschillen per akte) op het desbetreffende kantoor van Netwerk Notarissen gratis te laten vaststellen of de akte nog actueel is.

Met het certificaat krijgen cliënten het recht om de inhoud van hun akten te laten toetsen op wenselijke wijzigingen als gevolg van gebeurtenissen in hun persoonlijk leven of van maatschappelijke en juridische ontwikkelingen in de afgelopen periode. Vooral bij jonge mensen verandert er in enkele jaren vaak zoveel dat samenlevingsovereenkomsten, huwelijkse voorwaarden, testamenten of ondernemingsrechtelijke regelingen verouderen.

Het Service Certificaat van Netwerk Notarissen komt onder meer van pas bij familie-akten. Veranderingen in wetgeving zijn aan de orde van de dag, maatschappelijke ontwikkelingen gaan steeds sneller en ook de gezinssituatie kan in enkele jaren tijd drastisch wijzigen. In die situaties ontstaat het risico dat in het verleden in akten vastgelegde regelingen niet meer actueel zijn. Bedingen in samenlevingscontracten en huwelijkse voorwaarden kunnen in veranderde situaties juist een averechts effect krijgen. De op stapel staande vernieuwing van de erfrechtwetgeving kan onbedoelde gevolgen met zich meebrengen. Akten op het gebied van huis en hypotheek zijn minder aan verandering onderhevig. Maar voor bedrijven, stichtingen en verenigingen geldt eigenlijk hetzelfde als voor particulieren. Een veranderde bedrijfssituatie, of het nu om omzet of om omvang gaat, kan reden zijn om aanpassingen in rechtsvorm of statuten aan te brengen. Met het Netwerk Notarissen Service Certificaat krijgen cliënten de mogelijkheid om daar periodiek naar te laten kijken.

Netwerk Notarissen verwacht jaarlijks ongeveer 30.000 service certificaten uit te geven.

Abonnement voor nieuwe ontwikkelingen
Naast het Service Certificaat bieden de kantoren van Netwerk Notarissen hun cliënten de mogelijkheid om periodiek - twee keer per jaar - op de hoogte te worden gesteld over relevante ontwikkelingen, die gevolgen kunnen hebben voor hun akten. Hiermee krijgen cliënten ook tussentijds algemene informatie over ontwikkelingen. Zij kunnen zich zowel rechtstreeks vanaf de kantoorsite www.netwerknotarissen.nl/ als via www.netwerknotarissen.nl/mijnnotaris registreren voor een abonnement.

Noot voor redacties