Milieudefensie: onderzoek dioxine in eieren alarmerend

Bron: Milieudefensie
Milieudefensie

Milieudefensie: onderzoek dioxine in eieren alarmerend
Milieu waarschijnlijk te vervuild voor kippen

Amsterdam, 16 november 2001 --- Het lijkt er op, dat het milieu in sommige delen van Nederland te vervuild is om op een natuurlijke manier kippen te houden. Dat concludeert Milieudefensie op basis van onderzoek van de ministeries van Volksgezondheid (VWS) en Landbouw naar het dioxinegehalte van eieren, dat zojuist openbaar werd. Een onverteerbare zaak vindt Milieudefensie. Het milieu hoort overal in Nederland schoon genoeg te zijn om op een natuurlijke manier landbouw te bedrijven. Daarom wil Milieudefensie dat er snel maatregelen worden genomen om de hoeveelheid dioxine in eieren en in het milieu te verminderen. Uit het onderzoek blijkt dat de dioxinenorm bij één bedrijf werd overschreden. Eieren van dit bedrijf zouden in ieder geval direct uit de handel moeten worden genomen.

De ministeries van Volksgezondheid en Landbouw hebben op acht van de in totaal vijftig biologische kippenhouderijen in Nederland monsters genomen van de eieren. In drie van deze monsters blijkt meer dioxine te zitten dan in eieren van kippen die binnen blijven. In één van deze drie monsters blijkt meer dioxine te zitten dan wettelijk is toegestaan. Deze giftige stof is waarschijnlijk in de loop der jaren via de lucht op de bodem terechtgekomen. De ministeries, het RIVM, het RIKILT en pluimveeorganisaties concluderen dat het pikken van de grond door de kippen tot de verontreiniging van de eieren kan leiden. Om zekerheid te hebben, wil Milieudefensie onmiddellijk nader onderzoek.

Om herhaling te voorkomen , moeten in het bedrijf waar de Nederlandse norm voor dioxine in eieren wordt overschreden onmiddellijk maatregelen worden getroffen, vindt Milieudefensie. Onderzocht moet worden of het zinvol en mogelijk is om bijvoorbeeld de grond af te dekken met een schone laag, of de kippen tijdelijk binnen te houden. Dergelijke noodmaatregelen zijn ook aan te raden voor andere biologische kippenbedrijven, waarvan de eieren dicht in de buurt van de norm komen. Kippen hebben er recht op om buiten te scharrelen. De legbatterij is geen alternatief. Verder pleit Milieudefensie voor intensieve controle van de eieren van alle kippen die buiten lopen.

De huidige problemen zijn waarschijnlijk deels een erfenis uit het verleden. De uitstoot van dioxine is sinds 1990 fors afgenomen. Toch onderstreept dit probleem dat het milieu lang niet zo schoon is als we zouden willen. Het blijkt dat giftige stoffen decennia later nog grote effecten kunnen hebben.

Milieudefensie vindt het buitengewoon cynisch dat juist de milieuvriendelijk werkende biologische boeren de dupe worden van deze vervuiling. De milieuorganisatie roept het landbouwministerie op om de getroffen boeren een financiële compensatie te geven voor de te nemen maatregelen.

Voor meer informatie:
Persvoorlichting Milieudefensie, telefoon 020 5507 333

Op verzoek sturen we u het factsheet 'Dioxine in eieren' toe.